Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kört ca 500 mil denna sommaren genom Europa med mina Michelin Primacy 5. Inte de tystaste däcken men väldigt komfortabla med dimensionerna 235/55 r18. Hade också takbox så det lät en del. Däremot otroligt bra grepp. Körde genom ösregn under stora delar av resan neråt men bilen (V90 D4 AWD) tappade aldrig grepp i 130 km/h.

Har hellre däck med bra grepp än de tystaste. Sen är det ju alltid bra med en balans. Känns dock som man borde valt till akustiska rutor för att få ner ljudet i bilen än tysta däck.
av Lövet
UnleashFusion skrev:
KalleJ skrev: Igår, 15:12 Efter en resa på 240mil ner och tillbaka från kontinenten kan jag konstatera att det inte finns tysta däck på svensk asfalt. :bored: :-D

Vägarna i Danmark och Tyskland skiljer sig markant från södra delarna av E6 och E4.
Det är för att Sverige snålar med asfalt-blandningen jämfört med andra länder. När det är ny-asfalterat är det "himmel" men direkt när det slitits/blir sämre.. då jävlar blir det buller vare sig vad för däck man har i Sverige.
Det är inte att vi snålar i sverige utan för att vi måste ha grövre material i asfalten för att det ska tåla dubbdäck. Asfalt söderut är mkt finare.
Användarvisningsbild
av mikkiz
Dejan195 skrev: Igår, 19:28 Kört ca 500 mil denna sommaren genom Europa med mina Michelin Primacy 5. Inte de tystaste däcken men väldigt komfortabla med dimensionerna 235/55 r18. Hade också takbox så det lät en del. Däremot otroligt bra grepp. Körde genom ösregn under stora delar av resan neråt men bilen (V90 D4 AWD) tappade aldrig grepp i 130 km/h.

Har hellre däck med bra grepp än de tystaste. Sen är det ju alltid bra med en balans. Känns dock som man borde valt till akustiska rutor för att få ner ljudet i bilen än tysta däck.
Primacy 5 får ju annars väldigt bra betyg för just ljudnivå.
Är Primacy 5 bullrigare än tidigare däck du haft?
Är i valet och kvalet å köpa
av KalleJ
mikkiz skrev:
Bra ljudnivå på icke svensk asfalt ja.
Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer däckljud än min S80 med Firestone Roadhawk 2, som är 2-3dB sämre enligt EU däckmärkningen.

Bridgestone Turanza eller Continental PremiumContact brukar stå bättre i pris annars.
Användarvisningsbild
av mikkiz
KalleJ skrev: Igår, 21:08
mikkiz skrev:
Bra ljudnivå på icke svensk asfalt ja.
Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer däckljud än min S80 med Firestone Roadhawk 2, som är 2-3dB sämre enligt EU däckmärkningen.

Bridgestone Turanza eller Continental PremiumContact brukar stå bättre i pris annars.
Eu märkningen säger ju inte vad du får för däckljud inne i bilen. Den mäts utifrån. Men visst, ett litet hum kan det väl ge.
Och är väl inte konstigt att en hyundai uppfattas bullrigare än en s80 :-D
KalleJ skrev: Igår, 21:08Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer däckljud än min S80 med Firestone Roadhawk 2, som är 2-3dB sämre enligt EU däckmärkningen.
Var nyligen passagerare i en S80 med Michelin Primacy 4-däck i dimension 225/50-17. Däcken var runt ett år gamla, mönsterdjupet var cirka 6 mm runtom och däckens lufttryck låg någonstans kring 2,4 bar. Turen gick en bra bit längst E6 i södergående riktning och jag upplevde kupén som väldigt tyst, vilket var trevligt då det var längesen jag åkte i en så pass tyst bil.
mikkiz skrev: Igår, 20:15
Dejan195 skrev: Igår, 19:28 Kört ca 500 mil denna sommaren genom Europa med mina Michelin Primacy 5. Inte de tystaste däcken men väldigt komfortabla med dimensionerna 235/55 r18. Hade också takbox så det lät en del. Däremot otroligt bra grepp. Körde genom ösregn under stora delar av resan neråt men bilen (V90 D4 AWD) tappade aldrig grepp i 130 km/h.

Hade Pirelli P-Zero innan och de lät mer. De var också dock på 2mm så vet inte om det är en rättvis jämförelse. Men Michelin primacy 5 är absolut inte högljudda däck. För min vardagliga körningen så märks det mest på grövsta asfalt som finns på här i Helsingborg. Annars är det bra. Har svårt att jämföra med ljudet i resten av Europa då jag hade takbox under min resa som lät.

Men man ”kände” inte asfalten på samma sätt som här i stora delar av Europa (speciellt på motorväg).
Jag är nöjd med däcken och skulle köpa de igen :-)
Vet inte heller om däcktryck också påverkar ljudet?
Har kört 2,8 nu under resan eftersom bilen var fullastad + takbox och två vuxna och två barn.
Kanske om man kör 2,4-2,6 bar så kanske det låter mindre men vet inte :-D
Dejan195 skrev: Idag, 12:58 Vet inte heller om däcktryck också påverkar ljudet?
Har kört 2,8 nu under resan eftersom bilen var fullastad + takbox och två vuxna och två barn.
Kanske om man kör 2,4-2,6 bar så kanske det låter mindre men vet inte :-D
däcktryck påverkar ljudet, ju högre bar du har i desto mer låter det vid högre hastigheter och sen beroende på väglagen(asfalt etcetc).

brukade köra på runt 2.8-3bar och vid 100km/hr+ lät det högre än vad jag har just nu (2.4-2.5bar) och ljudet är mildare
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
Glöm inte bort er egen hörselkurva när ni jämför ljud och vad som är störande. Jag och min fru uppfattar störande ljud olika utifrån det.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]