Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Den behöver knappast 16A kontinuerligt. Startströmmen kan ju vara krävande, det klarar huvudsäkringarna bara de inte redan ligger nära max belastning.
Snabbt räknat, säg att den drar 2000W i 6 minuter så registreras det som 200W på en timmes mätning. Inträffar det mellan två heltimmars mätning får du 100W på toppen. Om det är 15minuters mätning blir det väl 500W, men större sannolikhet att det delas på två mätningar. Kokar du potatis eller ris nån gång samtidigt som ugnen är igång så är det troligen större chans att det är din topp som sätter avgiften.
VolvoB20 skrev:
Ska ju installera systemet nu i sommar.

Det är ju det som är min fråga. Det står att pumpen ska avsäkras med 16 amp.

Måste jag då skaffa större huvudsäkring till huset för den är 16 amp. Drar pumpen liks mycket som hela mitt hus?

Hur länge kan den gå innan elmätaren registrerar att jag har en toppbelastning.

Hur stor är tanken som ska tömmas, det är sjukt dåligt med information från kommunen, ska man behöva ringa 58 ggr och fråga om allt för de inte orkar skriva ned specen för volym, mått, effekt osv. Svagt....
Vi har haft LTA i 25 år nu så skall försöka svara.

Pumpar drar normalt under 2000W, möjligen att den drar mer någon enstaka gång vid kyla eller om avfallet är ovanligt fast. 6A borde räcka för själva pumpen, men du avsäkrar inte pumpen utan kabeln, därav att dom kanske kräver 16A. Vad vi har för säkring hemma vet jag faktiskt inte..

Pumpen går bara någon minut eller så, går den konstant så har du fel på den och den kan gå torrt vilket kan leda till haveri.
Går den utan att du spolat så har du antingen vatteninträning i pumpbrunnen eller en backventil som läcker från "gatan" och in.
Jag kan faktisk inte se på vår förbrukningsgraf när pumpen går/gått . Värma en Dafgårdsrätt i micron drar nog mer energi och det tror jag inte heller du kommer att se på effekttoppen. Jag gör det inte..

Tanken brukar vara på runt max 500 liter, men man vill oftast tömma mindre mängder oftare för att undvika avlagringar. Det kan installatören oftast ställa in om jag fatta det rätt. Eller så är satt intervaller med prioriterad driftsäkerhet i åtanke.

Hoppas det rätade ut lite frågor.

/Thomas
Jag kollade mätmetoden hos oss i Gbg, man mäter timmedeleffekt. Så en 2kW pump som körs 3 minuter kostar lika mycket i effektavgift som att värma en Dafgårdsrätt. Vilket är ca. 4,5kr/månad i effektavgift (i Gbg 2025) om du bara räknar på pumpen.

Det skulle vara kul att få reda på hur er leverantör tänker sig upplägget, och era kostnader som jämförelse.

/Thomas
[Jag reserverar mig för felräkning]
Många tack för era svar.

Men det låter grymt om pumpen skulle klara trycka iväg en halv kubik med relativt högt tryck på 2-3 min. Då skulle den ju behöva vara på 20 kW. Slangen är ju smal och många km lång så det kommer gå åt bra med effekt för att klara det då det ju är ett tufft jobb.

Men den kanske bara går i korta intervaller 2-3 min och bara trycker iväg ett mindre antal liter varje gång.

Vår elleverantör har inte bestämt vilken mätmetod man kommer använda ännu
VolvoB20 skrev:Många tack för era svar.

Men det låter grymt om pumpen skulle klara trycka iväg en halv kubik med relativt högt tryck på 2-3 min. Då skulle den ju behöva vara på 20 kW. Slangen är ju smal och många km lång så det kommer gå åt bra med effekt för att klara det då det ju är ett tufft jobb.

Men den kanske bara går i korta intervaller 2-3 min och bara trycker iväg ett mindre antal liter varje gång.

Sträckan det skall tryckas iväg är oväsentlig om jag minns fysiklektionerna rätt.
Det är inte speciellt smart att köra från full till tom varje gång. Det kan innebära att du får sedimentering, så de flesta pumpar jag sett inklusive vår egen har en lite annan inställning. Pumpen startar ganska långt innan det är fullt, av flera skäl. Ett är sedimeteringen, ett annat är säkerhetsmarginal. Det är inget vidare att ha nära full behållare redan om du behöver spola toaletter eller och pumpen jobbar en smula långsammare då och då. edannte minst säkerhet så du ialla fall inte skall få översvämning om du behöver gå på toa eller liknande om det är litet strömavbrott. Sist men inte minst, pumpen skall gå lite då och då, annars bildas mindre bra gaser och kemiska föreningar.
Och om man har rejält kallt finns också risken för frysning både i pumpen och behållaren om vatten står stilla. Vår anläggning är dock 25 år så den är lite mindre sofistikerad vad det gäller automatiken än de senaste. Men flottören ställd så att den kör väl iväg bortåt 100 lite i taget och det tar inte lång stund.
Samtidigt skall man ju komma ihåg att den kör ju bara iväg det som fyllts i den...så länge du inte fyller och tömmer badkar som hobby så är det väl rätt normalt för ett fullt hushåll på fyra att köra sådär 3-400 liter genom systemet per dygn i snitt. Det blir inte så mycket..

Hoppas det klarade ut lite.

/Thomas
Funk skrev: fre 21 mar 2025, 08:47
VolvoB20 skrev:Många tack för era svar.

Sträckan det skall tryckas iväg är oväsentlig om jag minns fysiklektionerna rätt.
Det är inte speciellt smart att köra från full till tom varje gång. Det kan innebära att du får sedimentering, så de flesta pumpar jag sett inklusive vår egen har en lite annan inställning. Pumpen startar ganska långt innan det är fullt, av flera skäl. Ett är sedimeteringen, ett annat är säkerhetsmarginal. Det är inget vidare att ha nära full behållare redan om du behöver spola toaletter eller och pumpen jobbar en smula långsammare då och då. edannte minst säkerhet så du ialla fall inte skall få översvämning om du behöver gå på toa eller liknande om det är litet strömavbrott. Sist men inte minst, pumpen skall gå lite då och då, annars bildas mindre bra gaser och kemiska föreningar.
Och om man har rejält kallt finns också risken för frysning både i pumpen och behållaren om vatten står stilla. Vår anläggning är dock 25 år så den är lite mindre sofistikerad vad det gäller automatiken än de senaste. Men flottören ställd så att den kör väl iväg bortåt 100 lite i taget och det tar inte lång stund.
Samtidigt skall man ju komma ihåg att den kör ju bara iväg det som fyllts i den...så länge du inte fyller och tömmer badkar som hobby så är det väl rätt normalt för ett fullt hushåll på fyra att köra sådär 3-400 liter genom systemet per dygn i snitt. Det blir inte så mycket..

Hoppas det klarade ut lite.

/Thomas
Tackar, mycket bra svar. det hjälpte. Men du har nog glömt lite av fysiklektionen :-D . Jag har 3 identiska vattenslangar i längderna 2 meter, 15 meter och 50 meter. den kortare fyller en hink på nolltid, 15 meter tar en stund och 50 meter tar en evighet. Pumpen måste ju övervinna flödesmotståndet längs hela längden på ledningen.

https://www.gpa.se/verktyg/tryckfallskalkylator/

Och här pratar vi ju flera kilometer så det blir lite extremt än om det bara ska ut några meter till gatan tex
VolvoB20 skrev:
Tackar, mycket bra svar. det hjälpte. Men du har nog glömt lite av fysiklektionen :-D . Jag har 3 identiska vattenslangar i längderna 2 meter, 15 meter och 50 meter. den kortare fyller en hink på nolltid, 15 meter tar en stund och 50 meter tar en evighet. Pumpen måste ju övervinna flödesmotståndet längs hela längden på ledningen.

https://www.gpa.se/verktyg/tryckfallskalkylator/

Och här pratar vi ju flera kilometer så det blir lite extremt än om det bara ska ut några meter till gatan tex
Du har rätt, men du trycker väl ändå inte flera flera kilometer innan du har självfall eller kommunal/gemensam pumpanläggning får man hoppas.

/Thomas
Bor ju på landet i en liten gård, så ja det är väldigt långt till stamnätet eller vad det nu heter.

Hade ju helst vetat behålla den egna anläggningen men det är ju tvångsanslutning som gäller.
VolvoB20 skrev:Bor ju på landet i en liten gård, så ja det är väldigt långt till stamnätet eller vad det nu heter.

Hade ju helst vetat behålla den egna anläggningen men det är ju tvångsanslutning som gäller.
Jag gissar att dom lägger lite större stamnät i närheten om det inte finns, för framtiden.

/Thomas
Funk skrev: lör 22 mar 2025, 08:21
VolvoB20 skrev:Bor ju på landet i en liten gård, så ja det är väldigt långt till stamnätet eller vad det nu heter.

Jag gissar att dom lägger lite större stamnät i närheten om det inte finns, för framtiden.

/Thomas
Ja rubbet är ju nybyggt, första dryga kilometern är det ju vår riktigt smala ledning, sen går den ihop med andra grannars smala ledningar i en något grövre ledning, men pumpen måste ju övervinna det motståndet också och grannarnas tryck för den delen är ju också trycksatt. så går det ytterliga 2-3 km, rätt kuperat upp och ned innan det når en pumpstation som tar över och skickar det vidare.

Man får ju hoppas att backventilen aldrig ger upp för händer det får man väl en skit-gejser på tomten. :-D :-D :-D

Vänder mig till er övriga med en funderi[…]

Låter bra, var först inne på[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]