Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har idag bytt både frihjulet till generator och lagret till magnetkopplingen på AC:n samt spännare och remmar. Starta bilen och ut och provkörde. Lät betydligt mindre...en stund. När bilen blev varm hörde jag missljudet som ni kan höra i videon i TS igen. Åkte iaf hemåt och stannade till på OKQ8 för att kolla om de sålde någon Omega spridarrengöring 992. Det gjorde de inte. Så jag hoppade in i bilen igen och startade för att åka hem. Efter 50 meter började hela bilen skaka = den går på max 4 cylindrar.

Kopplade in felkodsläsaren så fort jag rullade in på gården som säger P040300 Misfire cylinder four General Failure bla bla..

Hoppade ut och kollade kablaget på alla cylindrar. Sprayade även contactcleaner osv. När jag kopplat in allt igen hoppade den igång på alla fem cylindrar men efter bara 100 meters körning blev det ner på fyra cylindrar igen.

Så hur går jag vidare. Hur ska jag felsöka spridare och kablage på cylinder 4? Visst är det cylindern som är 4a bort från kamrem?
Nu tog jag en till provtur när bilen kallnat. Första milen gick den som vanligt sen började den småknacka vid samma varvtal som tidigare. Efter ännu någon kilometer är bilen knappt körbar då den verkar gå på 3 burkar igen. När jag rullar in på gården och parkerar går den som vanligt på tomgång och även om jag tomvarvar.

Felkod 030400 misfire cylinder 4 allmän information, ingen information om undertyp.

Måste ju vara spridaren som av någon anledning lägger av eller börjar läka när bilen blir varm? Eller?
erniefågelholk skrev: mån 15 jul 2024, 21:52 Du behöver nog koppla upp mot vida o läsa ut innan du får gråa hår 😅
Jo tack men har inte Vida. Har Icarsoft Pro. 🤷 Ska fixa det OM jag behåller bilen.

Bilhandlaren jag köpte bilen av måste jag bara varna för förövrigt. Bilgruppen i Lycksele AB. Köp ingen bil där.

Jag mejlade dagen efter vi kom hem med bilen då jag upptäckte vissa vibrationer och missljud redan då.
Svaret var i stora drag "du har provkört bilen. Därför anser vi inte att det fanns några fel när du köpte den och vi kommer därför inte vara behjälpliga. Vi kan dock återta bilen mot en kostnad på 2000 kr"

Så ja.. jag vill inte lämna igen bilen då den är sjukt fräsch i övrigt. Men lutar åt ARN om dom inte steppar upp och hjälper mig med detta.

Men hursom. Bilgruppen i Lycksele AB - handla inte där!
Förutom att det ska inte kosta en krona att återlämna bilen. Dessutom ska de i första hand avhjälpa felen om jag som kund önskar det. Och det gör jag. För bilen är verkligen i toppskick utöver detta fel. Alla borde läsa på om konsumentköplagen - speciellt "bilfirman" om man nu kan kalla dom det.

Men det blir offtopic. Orkar inte leta felet själv längre så har bokat tid på verkstad och fakturan för det kommer jag bifoga mitt kommande ärende till ARN.

Men jag sätter min ena testikel på att det är spridare i cylinder 4 som av någon anledning dör/fungerar mindre bra när den blir varm.

Facit kommer, förr eller senare.
De är väl solenoidinjektor på dessa motorer, frågan är då om det kanske är fysiskt möjligt att själva injektorn ger det ljud som du hört. Alternativt tillbaka till min ursprungliga teori, att det faktiskt är förbrönningsljud men då ett avvikande sådant från den cylinder som är drabbad.

Jo har tänkt på det med men hoppas p&ar[…]

Hej Håller på med spacers, fälga[…]

Lyfter denna tråd och undrar om man kan spel[…]

Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har hämta[…]