Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
SnurreSprätt skrev:Ozonmaskiner tar rätt ytligt bara och inte inuti ventilation, bakom instrumentbräda, osv.
Du måste köra ozon med fläkten och ha återcirkulation på, och allt stängt i bilen. Då tar du bort mycket i hela bilen
av V70Malte
Som sagt kommer hela AC-systemet att saneras av en seriös och kompetent firma. Huruvida det finns lite mögelsporer kvar bakom instrumentbrädan osv spelar mig inte jättestor roll, är ju massvis av mögelsporer ute i naturen osv, så länge det inte är något som ”aktivt” möglar i bilen är jag nöjd. Sedan tror jag inte mögelsporer i en så liten mängd som det lär handla om då, efter att bilen vädrats ut, allt mögligt är utbytt och ac och ventilation är sanerad lär vara något problem.
av V70Malte
Liten uppdatering: Igår eftermiddag snackade jag med en av Sveriges absolut främsta botaniker med stor kunskap på detta området. Jag beskrev problemet i bilen och beskrev min metod för att försöka bli av med det. Han sa att det lät som att det skulle fungera bra och var positivt inställd till projektet. Han pratade däremot om att när man gör den här typen av arbete är det viktigt att man bär skyddsmask med ett HEPA-filter för att inte andas in en för hög koncentration av mögelsporer. Så om någon annan läser detta och tänker på att göra samma jobb glöm då inte HEPA- filtret.

Slutligen tänkte jag också kolla intresset, är det någon som är intresserad av att följa restaureringen av denna V70 -02? Funderar på att göra ett instagramkonto dedikerat till bilen där jag då och då kommer med lite uppdateringar om hur arbetet går. :)
av Tybbe
Ska jag vara ärlig så tror jag att det blir fruktansvärt svårt att få bort all lukt och mögel. Om det går så tror jag säkert att kommer att ta c:a 2 - 3 månader med allt jobb m,m :-(
av sicnarf
Sluta vara så negativ! Låt grabben göra det om han vill.
Han vet ju redan att det är inte lätt. Kör på bara men var försiktig.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]