Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennyBoffa
dannesk skrev:
KennyBoffa skrev:Någon som har bytt generator på denna modell? Svårt? Sitter lite olägligt till och svårt att bedöma var bult/skruv sitter. Vad bör man tänka på?
Kan inte PDFa operationsbeskrivningen ifrån VIDA dator nu men postar skärmdumpar på generatorbytet för motorkod D4164T så du kan se hur det ska göras.
Tack!

Hann påbörja innan jag såg detta. Var ungefär så jag gjorde. Förutom att spännarrullen måste bort också för att komma åt bulten bakom. Har dock stött på problem då sista bulten längst ner och "längst in" inte är åtkomlig ovanifrån. Så måste in under bilen och även troligtvis bort med partikelfiltret och dessutom bort med en stålram (Håller partikelfiltret) som blockerar bulten även om jag kunde skruvat ut den.

Nu är problemet att jag inte kan få tillbaka generatorn på plats, utan sitter med en bult stenhårt. "Bände" ut generatorn liksom för att komma åt sista bulten och nu går den inte att få på plats igen. Så drivremmen kan inte sättas tillbaka.

Frågan är: Kan jag köra utan drivremmen? Och hur långt isåfall? Vad kan hända?

Jag måste åtminstone köra typ 100 m för att vända bilen och få upp den för en backe innan vi kan bogsera om det är så illa. Kan jag köra längre har svärföräldrarna en smörjgrop 3 mil bort.
av binkie
KennyBoffa skrev: mån 03 jul 2023, 21:30
dannesk skrev:
KennyBoffa skrev:Någon som har bytt generator på denna modell? Svårt? Sitter lite olägligt till och svårt att bedöma var bult/skruv sitter. Vad bör man tänka på?
Kan inte PDFa operationsbeskrivningen ifrån VIDA dator nu men postar skärmdumpar på generatorbytet för motorkod D4164T så du kan se hur det ska göras.
Tack!

Hann påbörja innan jag såg detta. Var ungefär så jag gjorde. Förutom att spännarrullen måste bort också för att komma åt bulten bakom. Har dock stött på problem då sista bulten längst ner och "längst in" inte är åtkomlig ovanifrån. Så måste in under bilen och även troligtvis bort med partikelfiltret och dessutom bort med en stålram (Håller partikelfiltret) som blockerar bulten även om jag kunde skruvat ut den.

Nu är problemet att jag inte kan få tillbaka generatorn på plats, utan sitter med en bult stenhårt. "Bände" ut generatorn liksom för att komma åt sista bulten och nu går den inte att få på plats igen. Så drivremmen kan inte sättas tillbaka.

Frågan är: Kan jag köra utan drivremmen? Och hur långt isåfall? Vad kan hända?

Jag måste åtminstone köra typ 100 m för att vända bilen och få upp den för en backe innan vi kan bogsera om det är så illa. Kan jag köra längre har svärföräldrarna en smörjgrop 3 mil bort.
Du behöver inte ta bort partikelfällan, det är trångt men det går.

Sen att du inte får tillbaka generatorn, är det inte en hylsa på dessa som rör sig mot konsolen när man drar åt den, den klämmer alltså fast sig mot konsolen, därför du var tvungen att bryta lös generatorn. För att få tillbaka hylsan så kan man ta en 1/2 hylsa som är lite större än hylsan som sitter fast på generatorn och använda en bult för att pressa tillbaka den några mm.

Det är lugnt att köra utan rem. Vattenpumpen sitter på kamremmen så sålänge du har ström i batteriet så kan du köra.

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]