Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Saknades en plugg för oljereturhålet, står ju oanvänt eftersom jag inte har någon turbo :-) Funderades över om den kunde ha lossnat av vevhuskompression men hittade inga tecken till det. Så ingen aning, visste inte ens att det fanns ett sånt hål innan det pekades ut åt mig. Ganska mycket olja, enstaka oroande rökmoln när oljan spottades ut på katalysatorn.... :P
Den där pluggen sitter dock inte skruvad utan endast nerbankad, känns inte orimligt att den lossnar.
Inga oljetrycksvarningar, fina temperaturer. Fin olja i utbyte för ~60 mil sedan.
Slut på idéer..
Kanske kolla bakänden på kamaxlarna, men då måste man riva bort prylar. De har ett spår för kamlåsningsverktyg. Spåren ska stå horisontellt när man låser vevaxeln med plugg och det har tydligen ingen koppling till märkena på tandhjulen. Men spåren borde i alla fall stå någorlunda lika på båda axlarna oavsett hur vevaxeln står när vvt-naven är i viloläge
Står de olika så måste nåt allvarligt ha hänt i vvt-änden :oops:
Få se nu, om insugskammen släpar efter borde man tappa komp på alla cylindrar utan att det nödvändigtvis blir ventilhaveri?
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Det ska jag kika på! Tyvärr kommer jag inte lyckas göra det närmsta veckorna, går på semester och är borta från S60n ett tag. Gott att ha en ände att börja gräva i när det blir dags, hittills var planen för felsökning klart vagare :-) ...och involverade mer slägga än skruvmejsel :angelo:
Troligtvis uppenbar fråga, men är B5244 en interference-motor? Edit: Tolkar 30 sekunders google-svar som "ja".
wigward skrev: fre 17 jun 2022, 22:09 Troligtvis uppenbar fråga, men är B5244 en interference-motor?
Oh ja, den har inbyggd självförstörelsemekanism :-D
Synnerligen effektiv :-/
Erik Å skrev:
wigward skrev: fre 17 jun 2022, 22:09 Troligtvis uppenbar fråga, men är B5244 en interference-motor?
Oh ja, den har inbyggd självförstörelsemekanism :-D
Handlar om att kunna leverera spänning oavsett sin omgivning :-D
Gissar att svaret på eventuell insugskamsfelställning är samma vänstersidiga rivningsarbete?
Det är nog det minst jobbiga sättet att ta reda på vad kamaxlarna faktiskt håller på med :-)
Blir spännande att se vad de pysslar med, gillar tanken på luftbrist bättre än kaputt! Har för övrigt kikat med kamera i alla cylindrar och inte sett några trasiga ventiler, men jag vet inte om man kan förvänta sig att se det om det finns... Inget vidare endoskop och var inte heller aktivt på jakt efter böjda ventiler, så ett klart mått osäkerhet i den bedömningen oavsett :-)
Tänkte faktiskt föreslå att titta med endoskop / usb-kamera samtidigt som man vrider vevaxeln, borde man inte kunna se om insugsventilerna öppnar och stänger på någorlunda rätt ställe?
Det är ju rejäla timing-fel vi letar efter här..

Sen var det någon här som föreslog att gå på med tryckluft i tändstiftshålen för att leta läckor i topplockspackningen (skulle bubbla i exp-kärlet), skulle man inte kunna kolla om ventilerna håller tätt på samma sätt?
Om man gör en adapter av ett gammalt tändstift, trycksätter en cylinder då den står i övre dödläget och kollar om det pyser ut till insug eller avgas.. eller vevhus / exp-kärl. :-)
Varför har ingen tagit fram grejer till detta? Måste finnas en hake? :-D
Spännande, låter ju som att det skulle vara värt ett försök att snurra och kika ner! Om inte annat för underhållningsvärdet.
Jag är helt för att sätta tryckluft på grejer, lär ju inte kunna undvika att testa... :P De flesta kluriga lösningar man hittar på verkar ju vara nya just för att de inte funkar i verkligheten, undantagen till den regeln är ju dock vackra nog för både misslyckanden och arbetstid :-) Ny punkt på att-göra-listan: massakera tändstift! :party:
Edit: Eller så är det en helt etablerad grej som jag inte har hört om, det är ju också tämligen vanligt.
Glöm inte att berätta hur det gick :-)
Förresten, kolv/ventilkrock bör ge märken på kolven som du lätt kan se med endoskopet..
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]