Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
Dags för service på min V60, en underhållsservice. Ringde runt lite och så. Bilen har rullat ca 6900, Bilia ville ha över 6000 kr. Sist betalade jag 4800 kr hos Bilia och då var det tändstift och luftfilter en basservice.. de vill alltså ha mer nu än för ett år sen..

Ringde Landvetter men de hade lite mycket med att hjulbyte och ville jag skulle återkomma nästa vecka.
av berrabus
Oklart vad du menar med "luftfilter" dvs luftfilter eller kupéfilter men kan vara så att kupéfiltret byttes förra gången och nu vid 6900 mil skall även luftfiltret bytas.

Svårt att tycka till om prisskillnaden utan att veta om samma saker ingår eller om det kommit till ngt.
av kievY
Det är olja, och kupéfilter som ska bytas. Vanliga luftfiltret byttes vid 6000 mils servicen och inget extra tillkommer vad jag kan se i offerten. Jo, mjukvara men det är väl standard på en auktoriserad verkstad.
av UnleashFusion
kievY skrev: ons 20 apr 2022, 15:18 Det är olja, och kupéfilter som ska bytas. Vanliga luftfiltret byttes vid 6000 mils servicen och inget extra tillkommer vad jag kan se i offerten. Jo, mjukvara men det är väl standard på en auktoriserad verkstad.
Bara kupéfiltret + arbetskostnad ligger totalt ~1000-1200kr. sen har du olja(som är ohyggligt dyrt hos märkesverkstad(som tar 250-300kr/l), oljeplugg + arbetskostnad .. så i 6k hos märkesverkstad låter rimligt (enligt dom)
Bor du i göteborg eller närheten hade jag rekommenderat CMS Group, auktoriserad volvo verkstad för rimligt service-priser.
av kievY
Bor i Göteborg, fick bra pris på CMS också men tänkte jag testar Landvetter och passar på att ta en cykeltur i skogarna runt om samtidigt :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
frippe64 skrev: tor 03 mar 2022, 19:13 Folk måste lära sig att inte ha med Bilia att göra!

Gör service själv för 1500 kr
Gjorde ju service på en V60 för ett tag sedan. Största problemet var kupe filtret. Men såg på en video på nätet att om man rullar ihop det så slipper man plocka bort så mycket. Delarna gick på c:a 1500kr inkl. Ny oljesticka (gick sönder när jag drog ut den) och några smådelar som saknades (bl.a proppar till kåpan över motorn) för c:a 700 kr. Så olja, filter och kupefiltret kostade c:a 800 kr.
Nu "tvingade" hon (guddotter) mig att ta emot 500 kr, men jag tar inte emot betalning längre, jag gör det för jag tycker det är roligt numera.. :-D
av kievY
Eftersom jag fortfarande har motorgaranti och bilen är precis 5 år gammal så tänkte jag att jag lämnar bort den några ggr. Men sen lär jag serva själv, gjorde det med min gamla S60 samma sak. Har lyft på jobbet jag kan låna som underlättar.
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?