Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
AndS skrev:
Lockis skrev: mån 21 feb 2022, 08:40
Se på bilköpet med en total kostnads kalkyl så kommer diesel bilen aldrig vinna över hybriden.
Ungefär som 2017 när vissa skrev att dieseln skulle vara "osäljbar" och nu "aldrig vinna" lika säkra uttalanden ;-)
Nja, det blir lite generaliserande utan att ta hänsyn till inköpspris, hur länge man behåller bilen, körmönster, etc.
Här får nog varje bilköpare göra sin egen kalkyl utifrån förutsättningarna.
Och alla har ju inte behov av en fullt fungerande awd. ;-)
Absolut, men i TS fall så räknar han på 3 år. Då är det ingen idé att räkna på 10 år...
av Malmstroem
När jag köpte min XC90 blev det en D5. En T8 var mer än 100k dyrare för mig. Skatten på min är 3084 per år -- och har aldrig varit högre.

Nu gör skatten att prisskillnaden upp till en T8 är liten. Jag skulle i dagsläget inte ens fundera på en D5 av den anledningen.

Med T8 får du en betydligt roligare bil, för i sammanhanget väldigt lite pengar.

Får du tillräckligt bra pris på en diesel, eller inte kan får leverans på en T8 -- då kan det vara värt att överväga. Men generellt ser jag väldigt liten orsak att välja diesel i en ny XC90.
Användarvisningsbild
av Danzi
Tidiga årsmodeller av D4/D5 har låg skatt och faller inom avgasklass EURO 6. Och Volvo har åtgärdat de fel som dessa bilar hade initialt (EGR-ventil, missljud från bromsarna och elektronik/programvarurelaterade fel). Bilarna utan PowerPulse är en felkälla mindre och skillnaden i effekt är försumbar. På vår MY2016 har vi fått byta låskistor bak (dålig konstruktion), rattlås (!) och kompressor för luftfjädringen (maskinskada på försäkringen). Tidiga bilar till rätt pris där man stämmer av försäkringsbolagens ålders- och milbegränsningar kanske kan vara ett alternativ? XC90 är en fantastisk bil att åka långt med. Tonårssonen åker i tredje sätesraden i 60 mil utan att klaga. Dieselmotorn är stark och skapligt snål. Och fyrhjulsdriften är superb.
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]