Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nja jag tror iom drivlinan blivit dyrare så har man förenklat bort det som inte efterfrågas av Svensson och därmed undvika prisökning. Förutom -körläge så har det enklare dimljus runda fram, numera är inte dörrfacken kläda med filt, radarn i emblemet istället för bakom rutan, inga inscription handtag, mindre val möjligheter i bygge av bil - osv vad jag kommer på. Men mildhybriden med 48v startmotor och ADBlue är ju jäkligt mer avancerad än den ursprungliga diesel från 2017. PA är väl inte längre standard eller var det på V60 som alltid haft det så?
Senast redigerad av 2 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
Giltig tanke om det inte vore för att man har ju redan utvecklat radarn för den placeringen.
Och det blir knappast svårare att få den att fungera på en MY22 jämfört med en MY17.
HitTheRoadJack skrev: mån 14 feb 2022, 17:48 Nja jag tror iom drivlinan blivit dyrare så har man förenklat bort det som inte efterfrågas av Svensson och därmed undvika prisökning. Förutom -körläge så har det enklare dimljus runda fram, numera är inte dörrfacken kläda med filt, radarn i emblemet istället för bakom rutan, inga inscription handtag, mindre val möjligheter i bygge av bil - osv vad jag kommer på. Men mildhybriden med 48v startmotor och ADBlue är ju jäkligt mer avancerad än den ursprungliga diesel från 2017. PA är väl inte längre standard eller var det på V60 som alltid haft det så?
Radarn i emblemet.. :-o Det har jag missat. Vilket sanslöst sätt att gå 10 år tillbaka i tiden. Sätts den igen med smuts också som de gjorde förr?

Vad gäller körlägen är det ju svårt att veta. En del saker, som körlägen, är mer gjorda för reklamen än för verkligheten.
least skrev:Giltig tanke om det inte vore för att man har ju redan utvecklat radarn för den placeringen.
Och det blir knappast svårare att få den att fungera på en MY22 jämfört med en MY17.
Tongångarna kanske var ”dags att förnya radarn då nuvarande utgår och helst till ett lägre pris” - det finns redan modell utvecklad för frontplacering - kör på “keep it simple stupid”. Spekulation från min sida men inte helt otroligt.
Primus skrev:
HitTheRoadJack skrev: mån 14 feb 2022, 17:48 Nja jag tror iom drivlinan blivit dyrare så har man förenklat bort det som inte efterfrågas av Svensson och därmed undvika prisökning. Förutom -körläge så har det enklare dimljus runda fram, numera är inte dörrfacken kläda med filt, radarn i emblemet istället för bakom rutan, inga inscription handtag, mindre val möjligheter i bygge av bil - osv vad jag kommer på. Men mildhybriden med 48v startmotor och ADBlue är ju jäkligt mer avancerad än den ursprungliga diesel från 2017. PA är väl inte längre standard eller var det på V60 som alltid haft det så?
Radarn i emblemet.. :-o Det har jag missat. Vilket sanslöst sätt att gå 10 år tillbaka i tiden. Sätts den igen med smuts också som de gjorde förr?

Vad gäller körlägen är det ju svårt att veta. En del saker, som körlägen, är mer gjorda för reklamen än för verkligheten.
Ja radarn i fronten, grillen har blivit de-defacto placering med lika, eller bättre funktionalitet (frånsett nedsmutsning) och kanske starkare?
HitTheRoadJack skrev: mån 14 feb 2022, 20:11
Ja radarn i fronten, grillen har blivit de-defacto placering med lika, eller bättre funktionalitet (frånsett nedsmutsning) och kanske starkare?
Jämför stridsflygplan (och troligen civila flygplan) som har radar, den sitter innanför noskonen. Det är för att där får en framåtseende radar bäst sikt.
Radar klarar se genom regn och dimma men snö och is samt kraftigt regn är nog svårare för en bilradar se igenom. Minns inte vad som står om radarsensorn i Volvo men gissar det står man skall hålla rent framför sensorn. På min V90 sitter radar dels innanför emblemet i grillen dels på bägge hörnen kofångaren bak. Det finns väldigt många sensorer på en nyare Volvo. Det gäller hålla bilen ren där sensorer finns om man vill att förarstöd som nyttjar sensorerna skall fungera.
Xanthopteryx skrev: tis 15 feb 2022, 05:52 Fast flygplan råkar inte ut för slask som fastnar och täpper till...
Egentligen borde väl Volvo-emblemet, på bilar som har radarn där, vara uppvärmt så slask, snö och is inte kan "fastna"där.
Men det kanske fördyrar bilen så ingen har råd med den... :-)
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]