Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

abel1 skrev:Last signal koden är nu borta men fick kod 2.3.2 nu istället....kanske ä de lamdan som spökar?
Då är ju det bara att jaga fler läckor. Minsta läcka gör att lambdasonden kan ge signal som bränsleboxen tolkar som fel
"2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem."

Det kan givetvis vara fel på sonden också, har för mig att byte rekommenderas varje 10 - 16000 mil av en del tillverkare. Du får mäta den, då får du reda på om den fungerar eller inte, men inte om den fungerar bra. Är den ordentligt igensotad kanske den inte ger rätt signaler

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]