Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förlåt för otydligheten, trodde det räknades som väldigt tomt då man inte kommer långt på det. Men nej jag åkte väl inte direkt på bensinångor. Men tänkte att koncentrationen bensin (som bilen kanske trodde fanns i tanken) var mindre än etanolen men att den känt av och adapterat efter bensinen som låg kvar i systemet (redan i bränsleslangarna)? Därav min fundering.

Observera att jag endast gått på ”car.info” informationen lite snabbt när jag förlitar mig på tankvolymen på 70 liter. Har ej pappret i handen där informationen finns men det är en V70 2,5ft my09
Bilen justerar kontinuerligt efter hur bränslet är blandat, den klarar alla blandningar från "ren" E85 till "ren" bensin och allt däremellan. Det enda som brukar rekommenderas är att köra lugnt en stund efter byte av bränsle, så bilen hinner justera in sig för den större förändringen.

Ja, tanken ska vara 70 liter, så det är ju ändå runt 15% kvar i tanken vid 11 liter, inte helt tomt. Brukar ligga runt det varje gång jag tankar.
Har väl som lägst varit nere på 3-4 liter (snabbkoll i min tankningslogg), vilket är lite i tightaste laget kanske, men inga bekymmer trots det :party:
Det första verkstaden borde göra är att läsa ut adaptionen med Vida. Enl. uppgift tidigare här så går det tyvärr inte att läsa ut med en enkel OBD2- läsare på en 2,5FT så som det gör på 2,0F. Om adaptionen gått fel så tror motorn att det fortfarande är bensin i tanken, och den kommer gå väldigt magert.
Tänkte bara uppdatera lite kort med att jag har provstartat med fräscht uppladdat batteri utan framgång som varit frånkopplat från bilen (när bilen dog innan bärgning startade den men dog efter 10-20sek max ungefär ett par gånger sen ville den inte mer). Att den inte ville starta nu är ungefär vad jag förväntade mig.

Jag har beställt nya spridare så återkommer om ett par dagar med en uppdatering när dessa är monterade.
Uppdatering:

Fick hem nya spridare och spenderade eftermiddagen utomhus i minusgrader för att byta dessa.

Med lite hopp i sinnet så provstartade jag bilen efter allt var klart men helt utan framgång. Bilen tuggar bara men är aldrig ”nära” att hoppa igång, motorn ”vibrerar” liksom aldrig till som om den skulle vilja starta.

Någon klok som har mer idéer?
EmilOD skrev: tis 01 feb 2022, 22:25 Uppdatering:

Fick hem nya spridare och spenderade eftermiddagen utomhus i minusgrader för att byta dessa.

Med lite hopp i sinnet så provstartade jag bilen efter allt var klart men helt utan framgång. Bilen tuggar bara men är aldrig ”nära” att hoppa igång, motorn ”vibrerar” liksom aldrig till som om den skulle vilja starta.

Någon klok som har mer idéer?
Att fyra spridare skulle gå sönder 1 km efter tankning tar jag för helt osannolikt...

Bilen funkade väl felfritt före tankningen, och det mest sannolika är att det har med bränslet att göra?
Min fundering om vad du har i tanken kvarstår... står det E85 på kvittot eller Roffas hemkörda vattenblandning?
Sen bör adaptionen kollas med lämplig utrustning (Vida).
Bränsletrycket är okej (enligt text från felsökningen), spridarna är ju nya nu så de läcker förmodligen inte igenom.

Håller helt med, det låter osannolikt att det helt plötsligt skulle vara ett problem med spridarna och inte ”över tid” bli sämre, men tänkte att verkstadskillarna hade något bättre koll än mig därav bytet. Bränslet är E85 från Tanka.

Ingen lust att frakta över bilen tillbaka till bilia (då de inte ville undersöka adaptionsvärdet till att börja med). Får väl se om man kan få tag i att låna/köpa/hyra Vida för att se något själv.

Å andra sidan provade jag lite snabbt idag att starta med startgas, den tände till och gick nästan igång men tyvärr är batteriet lite klent efter minusgrader och startförsök så ville inte dra slut på det. Det sitter på laddning nu så får vi se hur bilen beter sig sen…

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]