Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Nu tittade jag med ficklampan tänd i telefonen på det som är närmast mitten och såg att "plasten" där är svart, ren och ser ny ut så skivorna är nog så gott som nya :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
"plast"? Menar du cylinderdelen i mitten som brukar vara lackad grå eller svart? Gjutjärn raktigenom, gjuten i ett stycke med skivan :-)
Bromsskivor blir rödprickiga så fort det kommer några regnstänk på dem, det nöts snabbt bort.
"Räfflorna" man ser på de första bilderna är med all säkerhet från svarvningen av skivorna eftersom de ligger med exakt samma mellanrum. Det kan föralldel nötas räfflor i gamla skivor när det fastnar sand i beläggen men de räfflorna blir slumpvis fördelade över ytan..
Rost i botten av svarvräfflorna försvinner förstås först när räfflorna är bortnötta. Tar nog typ 50-100 mil :P
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Anette62
Men jag fick inget svar på OM den svarta cylinderdelen i mitten går att byta utan att byta skivan? För skivan är gropig och i groparna är det MÖRK rost som ser ut att ha suttit där ett tag. Inte någon ljus ytrost! :nerd:
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nä cylinderdelen är gjuten i samma stycke som skivan. Ser ut som en klassisk herrhatt _I=I_
Användarvisningsbild
av Erik Å
De kan ha blivit utsatta för fukt under transport eller lagring, jag tror det försvinner så fort svarvspåren är bortnötta.
Men jag kan hålla med om att betalar man dyrt för nya delar så borde de inte vara rostiga..

Skiva och nav är en och samma metallbit. Men navet brukar vara målat på de lyxigare fabrikaten för att inte rosta så fort.
skiva.JPG
skiva.JPG (5.8 KiB) Visad 283 gånger

Två till ämnet relaterade frågor:[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]