Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
800serien skrev:Rutorna är sämre på alla bilar idag oavsett märke. En polare med en modern tysk bil fick byta två rutor på drygt två veckor.

80 och 90-tals Volvo rullar över 50 tusen mil och mer därtill utan att spricka med originalrutor som är över 20 och 30 år gamla. Har själv fått flertalet stenskott på min gamla 850 brukis så det smäller som pistolskott i rutan. Stenskott och blästrad som f*n men inte en enda spricka.

Lite märkligt att rutorna på moderna bilar får spricka så lätt när övriga säkerheten är bra.
Ja, i snäv mening är det sant men som skrivits här några gånger beror det på att rutan är en del av bilens bärande konstruktion. När krocksäkerhet, aerodynamik, återvunna material, åkkomfort och annat utvecklas kan det innebära att enskilda delar blir sämre än förr...
Användarvisningsbild
av Funk
Primus skrev:Kan inte garantera att det här är sant, men det jag fick höra var att då framrutan är en del av bilens bärande konstruktion, som @perhall skriver uppstår oftare spänningar i glaset vilket gör att ett stenskott sticker iväg och bildar en spricka.
Rutorna har varit bärande del av karossen länge, och karosserna blir bara styvare och styvare (kanske speciellt på Volvo) med hjälp av borstålsförstärkningar och dylikt så jag sätter en peng på glaskvaliteten, tjockleken och kvaliteten på lamineringen. Stenskott har jag haft, men inga sprickor trots bokstavligt talat långt mer än 200.000 mil på de bilar jag rår om både privat och på företaget.

/Thomas
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]

Jag har en gammal saab 900 turbo som är trimm[…]