NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Lövet skrev:Den har framförallt ett känsligt partikelfiltersystem som är relativt dyrt att hålla i bra skick. Filtret ska BYTAS (rengöring och annat fusk funkar inte) var 12000e mil och Eolys ska tillsättas var 6000 mil. Det fuskas tyvärr mycket med det eftersom det är dyrt och bilarna är förhållandevis billiga numera.

En 1.8F eller 2.4 är mycket billigare att hålla liv i
Rengöring och fusk...
Så det funkar inte med denna då?
Det funkade bra på en V70 jag hade.

Hon har redan börjat ringa.
Motorlampan tändes på väg hem.
Hon ska försöka att häva köpet.
Screenshot_20210110-092741_Biltema.jpg
Screenshot_20210110-092741_Biltema.jpg (44.85 KiB) Visad 351 gånger
Screenshot_20210110-092649_Biltema.jpg
Screenshot_20210110-092649_Biltema.jpg (35.52 KiB) Visad 351 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Så bra som nytt kommer det aldrig att bli med det medlet men något lär det väl bränna ur.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
GLIZ skrev: Hon har redan börjat ringa.
Säljaren, firma eller privat?
Oavsett så osar det problem lång väg...
Om det är privat har man rättsligt inget att hämta.
Och firmor som säljer bilar i den här prisklassen brukar inte ha koll på vad Konsumentköplagen är för något om man säger så.
Men visst, ibland kan man ju ha lite tur i oturen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Det löste sig. Han tar tillbaka bilen. Tur att det va en hyvens snubbe.

av Lövet
GLIZ skrev:
Lövet skrev:Den har framförallt ett känsligt partikelfiltersystem som är relativt dyrt att hålla i bra skick. Filtret ska BYTAS (rengöring och annat fusk funkar inte) var 12000e mil och Eolys ska tillsättas var 6000 mil. Det fuskas tyvärr mycket med det eftersom det är dyrt och bilarna är förhållandevis billiga numera.

En 1.8F eller 2.4 är mycket billigare att hålla liv i
Rengöring och fusk...
Så det funkar inte med denna då?
Det funkade bra på en V70 jag hade.

Hon har redan börjat ringa.
Screenshot_20210110-092649_Biltema.jpg
Screenshot_20210110-092741_Biltema.jpg
Nej sånt där funkar inte. Ett partikelfilter består av miljontals så hål och fördjupningar. Inga vätskor i världen kommer åt överallt. Bra att hon blev av med bilen ändå, den där stavades "Problem" från början redan ;-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
Försökte upplysa henne om vad som kunde komma men hon hade nog blivit förälskad i bilen men när hon stod inför faktum att motorlampan tändes blev hon varse om vad det skulle gå på att åtgärda. Fint att GOOGLE finns. Hon googlade och såg att det skulle bli dyrt, mycket dyrt. Ca 20.000. Då kom sans och balans tillbaka.

av Lövet
GLIZ skrev:Försökte upplysa henne om vad som kunde komma men hon hade nog blivit förälskad i bilen men när hon stod inför faktum att motorlampan tändes blev hon varse om vad det skulle gå på att åtgärda. Fint att GOOGLE finns. Hon googlade och såg att det skulle bli dyrt, mycket dyrt. Ca 20.000. Då kom sans och balans tillbaka.

V50 är en fin bil men 1.6d och 2.0d plågas av höga servicekostnader vilket gör att många slarvar med servicen. Det kommer surt tillbaka när bilarna blir äldre. Be henne titta efter 1.8f eller 2.4 bensin. De drar lite mer men har lägre skatt och mycket lägre servicekostnaer.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Sitter och kollar vad som finns för tillfället. Får se om jag hittar en blå V50 som kan funka för hon gillade bilen så mycket att det blev affär direkt i stort sett.

Användarvisningsbild
av fjohan82
Har en släkting som var väldigt inne på V50 2,0D, men där lyckades jag efter mycket om och men att få individen på andra tankar. Speciellt när personen i fråga hade vanan med nya leasingbilar, bara kasta in nycken och få allt fixat utan kostnad.
Det slutade med en Legacy 3,0R istället...
Användarvisningsbild
av frasse4
Mina föräldrar hade under flera år en V50 1.6d, den drog visserligen väldigt lite diesel men det blev dyra ägandekostnader per mil I alla fall. Dyrare I inköp än andra V50s, dyra servicar, problem med EGR, satte igen diesel filtret, återkommande elspöken som laddade ur och förstörde batterier, återkommande problem med algtillväxt i tanken. Nu körde de väldigt lite, ca 500-1000 mil per år dock.

Sedan köpte de en ny Renault Captur med 900 cc bensinmotor och den drar inte mycket mer och har rullat på utan minsta problem i 1,5 år.
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]