Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Zycoo skrev: ons 10 feb 2021, 23:44
Rejser99 skrev: ons 10 feb 2021, 11:00
Zycoo skrev: mån 08 feb 2021, 21:47 Jag hade ett liknande fel på min bil, en tidig v60, start stop fungerade ej och fick alltid upp låg batterispänning efter en kort stund när tändningen är på, jag nollade batteriet och övervakningssystemet och efter det har det funkat fint.
Hur gjorde du det?
Man får gå in och nollställa det genom volvo vida programmet eller en annan schysst diagnosutrustning.
Man bör ladda upp batteriet fullt innan nollningen
Vet någon vilken spänningsnivå som triggar att parkeringsvärmaren inte startar på grund av "låg laddningsspänning" Jag har idag ( utomhus -10C ) 12,35V mätt framme vid "polpunkterna" i motorrummet och då får jag detta meddelande.
Det är batteriet bak du ska mäta på. Sitter en batteriavskiljare fram. Volten spelar inte så stor roll då man måste belasta det. Skulle tippa på att går det under 12v så funkar det inte.

Sitter utrustningen före eller efter avkännaren?
KnotVillage skrev:Det är batteriet bak du ska mäta på. Sitter en batteriavskiljare fram. Volten spelar inte så stor roll då man måste belasta det. Skulle tippa på att går det under 12v så funkar det inte.

Sitter utrustningen före eller efter avkännaren?
Hmm, när man laddar batteriet så ska man ansluta vid "batteripunkterna" i motorrummet. Dvs. på den som är märkt pluspol och jordstiftet som sitter några decimeter bredvid. Dom punkterna kan väl inte var i serie med någon batteriavskiljare utan bör vara i direkt elektrisk förbindelse med batteriet bak. Ni får gärna rätta mig om jag har fel! Och spänningsövervakningen är nog så "enkelt" designad att den mäter bara ett spänningsvärde. Och är spänningen för låg så startas inte dieselvärmaren. Dvs. den utför ingen "riktig" belastningstest av aktuell batterikapaciteten. Vi har ingen volvomek här som vet hur det fungerar och villkoren för detta?
KnotVillage skrev:Det mäter kontinuerligt spänningen när värmaren går och förmodligen sitter taxametern efter avkännaren och då sjunker det för mycket i batteriet. Hade som sagt precis samma fel på min V70.
Men parkeringsvärmaren startar inte utan ger felmeddelande: "Parkeringsklimat inte tillgängligt på grund av låg batterispänning" och vad är "taxametern" för något?

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]