- lör 22 aug 2020, 09:02
Tack för era svar!
@apersson850: Jag kör bussar, modell större, men håller med dig ang speglar. På de flesta av våra bussar har vi alldeles utmärkta, faktiskt flera st per sida, speglar. Samt även backkamera som underlättar en hel del också. De bilar jag körde och kör så brukar jag ha en spegelinställning som är en utmärkt kompromissum. - Det var faktiskt min gama körkortslärare som lärde mig att göra så för 40 år sedan på en Lada/VAZ 2101. - Jag vinklar ner dem likadant på bägge sidor så att jag ser "bara" 1 tredjedel sas ovanför vägbanan och 2 tredjedelar nedanför "horisonten". Mer än så behöver jag inte se himmlen, tack vare spegelns krökning. Jag ser bara en liten bit av min bils sida, men det är viktigt att se den för referensens skull. Dvs man ser var man är i verkligheten och inte anväder speglarna för skönhetsändamål... På min nuvarande bil har jag även en BLIS, alltså en "döda vinkel varning" som gör mig uppmärksam på fordon (ja, även cyklister också) som spegeln inte täcker. Mao, funktionen som tråden ursprungligen handlar om, har åtminstone för mig väldigt lite nytta. Men stort tack för era input!
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Opel Rekord 1700, Volvo 244GL aut, Golf MkII, Fiat Tipo 1,6, Mercedes 230, Citroën BX 1,4, Suzuki Baleno 1,6 GLX, Hyundai i10, Mercedes A170, V70 MY03, Golf MKVII, Chrysler Lebaron '93 3l V6 conv, Seat Arona, V70 D3 My11 Summum (skrotad pga olycka), nu: MB C200 T-CDI. Entusiastbil: ingen fn :(