Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att en liten motor som pressas börjar dricka orimligt med bränsle jämfört med en större är ju väl belagt. Finns väl hur många jämförelser som helst i olika motorprogram och på nätet. Ford Focus vs Mustang med V8 osv. Fast i det här fallet är ju skillnaden inte så stor motorerna emellan.
De gånger jag tampas med stockholmstrafiken så... Höj volymen och bara låt bilen glida med i kön. Värre är det då dottern skall vara med då hon blir rastlös efter typ fem minuter......
Jag tänker som så att jag kommer fram när jag kommer fram. Skulle bli knäpp om jag stressade upp mig över trafiken varje dag. Den blir bara värre och värre så jag försöker göra tvärtom, bli bättre och bättre.
Men ja, lätt är det inte alla gånger när man blir prejad, helljustutad, trafiken står typ heltid still och man är garanterat sen till den där viktiga återkommande läkartiden som knappt går att få till. Sist tog det 1h 10m i bil! (plus parkering med mera) för att köra 32 km, mestadels motorväg......
av Aida
Jag tänkte precis skriva det som SBergdahl skrev. Downsizing var ett feltänk som endast passade NeDC-cykeln. Om man har en grundsvag motor så måste turbon stötta upp tidigare vilket innebär kraftigt ökad förbrukning. Det kvittar om man jämför en tung V90 eller en liten trecylindrig Fiesta med 999 cc. I höga farter el kraftigt gaspådrag ökar förbrukningen sjukt mycket. Å andra sidan kan man köra riktigt snålt vid moderata gaspådrag och inte så höga hastigheter.
av AndS
Aida skrev: lör 28 dec 2019, 12:58 Jag tänkte precis skriva det som SBergdahl skrev. Downsizing var ett feltänk som endast passade NeDC-cykeln. Om man har en grundsvag motor så måste turbon stötta upp tidigare vilket innebär kraftigt ökad förbrukning. Det kvittar om man jämför en tung V90 eller en liten trecylindrig Fiesta med 999 cc. I höga farter el kraftigt gaspådrag ökar förbrukningen sjukt mycket. Å andra sidan kan man köra riktigt snålt vid moderata gaspådrag och inte så höga hastigheter.
D4 har dubbelturbo för att kompensera på låga varv innan den större går in.
Och 190Hk i en 2L motor är inte "grundsvag" utan en stark motor även i en V90CC.
Däremot finns det flera som reagerar på att automaten ger en fördröjning i standardinställning.
av Aida
Jo det är en grundsvag motor. Jag skriver inte svag motor. Men ta bort turbomatningen så får du se hur stark den är i grunden. Om man går tillbaka några år så hade en bil av V90:s storlek minst en 2,5 liters motor, ofta 3 liter med minst en cylinder till. Vid en direkt jämförelse med tex en A6 All road med 3 liters sexa på 218 hk så innebär detta att den är mycket törstigare i körcykeln, att den inte kan köras lika snålt vid ecokörning men att den mycket väl kan vara snålare vid Autobahnkörning. Ett exempel: en fullastad bil i lite uppförslut i 130 km/h: Audins motor kan mycket väl driva bilen i denna hastighet i detta scenario helt utan eller med mycket litet ingrepp av turbon emedan Volvons tvåliters inte orkar detta utan kräver ett rejält turbotillskott. Audins motor är därför starkare i grunden utan tvångsandning.
av AndS
Har kört Volvos 2,4 och 2,5 L tidigare i 15 år och nuvarande är inte grundsvagare.
Däremot är nuvarande V90 annorlunda växlad jämfört med tidigare V70 och hur bilarna är växlade och slutvöxel. Så här finns en skillnad.
Men inte grundsvag.
Petke skrev:
Xanthopteryx skrev:Jag tycker det är Mycket positivt att du är Medveten om att din körstil är av det mer gasglada hållet.
Nästa steg är att träna på att lugna ner körstilen vilket kommer leda till många sparade tusenlappar, troligen ett lugnare inre och dessutom säkrare för dig själv och din omgivning.
Man vinner faktiskt inte så mycket på att hetsköra, mer än att man troligen blir mer stressad.

Glid fram, du åker ju faktiskt med lite klass nu i den nya bilen, på med härlig musik eller bra podd och bara njut av roheten och egentiden!
Jo jag vet, du har helt rätt. Jag blir stressad i morgontrafiken, det stressar mig med alla dessa köer och alla väggbyggen i Göteborg. Istället kör jag som en idiot kors o tvärs för att undvika detta. Det är ju svårt att "lära en gammal hund att sitta", men jag byter jobb i januari till den kö fria sidan av stan.. Så det blir nog bättre.

Men jag har fortfarande svårt att acceptera att utav två likvärdiga bilar så är det den med den modernaste drivlinan som drar mest bränsle vid ett visst körsätt... XC70in skulle jag inte ens kunnat få den bränsleförbrukningen på om jag ansträngde mig.
Du är alltså en sån där som man hatar i trafiken och som dessutom orsakar köer med ditt korsande.Bild. Finns det körterapi tro?
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]