Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samuelg
tack för svar det låter smart det du säger, För att kolla om EVAP Canister valvet är dålig så är det mer arbete än att felsöka i motorrummet som du beskriver. Men jag har tänkt att först kolla om PTC är bra och hoppas nästan på att det är den som är dålig.
jag tänkte först ta bort luft burken sedan ta bort balken över motorn för sedan få ur hela insugsslangen. eller tror du det går att testa PTC utan att behöva ta bort insugsröret från turbon? Tror jag har svaret på min egna fråga att man får testa sig fram.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Det går fint att testa PTC och kolla kablarna till den, med att endast ta bort balken över motorn. (man får kliva upp på motorn om inte armarna räcker till)
av samuelg
tack för snabba svar blir att testa mig fram, när jag kollade ner där här om dagen så såg det ut som någon typ av fukt/olja som hade torkat in sig runt PTC så kan vara att den är dålig. Jag hoppas det är den som är dålig för det underlättar jobbet om man så skulle säga. Kan man testa PTC så som man kan testa EVAP-solenoid och TCV-solenoid alltså genom att strömföra dom och höra klick samt att den gör det den ska? Eller hur annars testar man PTC?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Olja vid PTC-elementet kommer från vevhusventilationen (PCV) , lite olja-smuts där är inte helt onormalt.

PTC'en är ett värmeelement, och ger inget ljud, endast lite värme när den kopplas till 12V. .
(hindrar att PCV-anslutninsnippeln fryser i kaldt väder)
av samuelg
Okej men värmer den när bilen är av eller måste tändningen vara på? för jag fick motorlampan och att säkringen gick av när bilen hade ståt stilla ca 1 vecka i 10-15 minusgrader i vintras. Så tänker om det är något som har gått sönder för att bilen stod stilla i så kalt?

så om jag sätter på 12v så kommer jag känna med handen att den blir varm? och om den inte blir det så är den dålig?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Gör det lite snabbare; ta bort kabeln från PTC-elementet, och kolla om säkringen står, när PTC'en är urkopplat.
Se noggrant på kabeln också. Tändning i läge II ja, annars ingen spänning till säkringen.
av samuelg
Hej jag tog bort kontakten till ptc o kontakten var oljig och jag vred tändningen till steg 2 o säkringen barn inte upp så då är det något med ptc, funderar på om jag ska lika väl köpa en ny eller borde jag ta i där den o göra rent?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Byt PTC'en om inte det var något fel på kablarna till den.
(som t.ex skavsår och påföljande kortslutning mellan dom två ledningarna, eller till jord på motor/växellåda)
Går att dubbelkolla med att koppla på den gamla PTC'en igen, och se säkringen brinna...
av samuelg
Yes har tagit ut inlyft röret och gjort rent och provat att att sätta tillbaks ptc o säkringen gick direkt så lika bra att beställa ny, ingen aning vart man kan köp en ptc?
Tack för hjälpen hittills
Användarvisningsbild
av jiha1968
Varsågod :-)
Begagnad från skroten, ny från Volvo eller t.ex Skandix, ebay osv.
PTC'en har Volvo pn: 8653644 (9445831) "Connector stud Crankcase ventilation Air intake hose heated"
Kablar till tändspol

Du kan väl lirka upp kontakten till spolen oc[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]