Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo jag har tänkt tanken om vad som händer om man skulle glömma laddaren.
Egentligen borde jag ha förlängningssladdens kontakt utanför motorn så den bara dras ut i fall vi glömmer och frugan backar bak.

Men samtidigt blir sladden mer utsatt för regn och snö, det jag gör nu är att jag fäster en lapp på ratten att laddaren är i när jag laddar för att i inte ska glömma den.
PalleH skrev: fre 15 feb 2019, 11:26 Jo jag har tänkt tanken om vad som händer om man skulle glömma laddaren.
Egentligen borde jag ha förlängningssladdens kontakt utanför motorn så den bara dras ut i fall vi glömmer och frugan backar bak.
Så att du glömmer är ingen risk, bara frugan? :-) Men möjligheten finns ju att göra det bästa av två världar. Ha ett motorvärmarintag på utsidan, och en stickdosa under motorhuven där man sätter i kontakten för smartladdaren. ;-)
Märk väl att jag skrev "vi" inte glömmer ;-) för det är hon som kör den mest med ungarna till skolan och sen jobbet.

Har jag den lösningen du nämner så måste man väl ha laddaren monterad i bilen, eller en jäkla lång laddslad ut till bilen från garaget. Jag laddar ju vår andra bil också ibland, dock inte varje vecka som volvon
PalleH skrev: fre 15 feb 2019, 11:26 ...... det jag gör nu är att jag fäster en lapp på ratten att laddaren är i när jag laddar för att i inte ska glömma den.
Jag lägger batterilocket på förssrstolen, sätter man sig på det borde en klocka ringa.

Jag stänger även in laddaren under huven, lägger kabeln under gummilisten som går över strålkastaren där gummilisten möter grillen.
Kimmen90 skrev: fre 15 feb 2019, 14:00
PalleH skrev: fre 15 feb 2019, 11:26 ...... det jag gör nu är att jag fäster en lapp på ratten att laddaren är i när jag laddar för att i inte ska glömma den.
Jag lägger batterilocket på förssrstolen, sätter man sig på det borde en klocka ringa.

Jag stänger även in laddaren under huven, lägger kabeln under gummilisten som går över strålkastaren där gummilisten möter grillen.
Ja det gjorde jag också i början men för att ändå vara tydlig mot min sambo så sätter jag en lapp nu, för att inget dumt ska hända.

Vill man stänga huven helt så går det också, om man trycker in sladden till vänster vid strålkastaren det är som gjort för det.
Jag ska montera fast min snabbkontakt vid torkararmarna framför förarplatsen, då kan man ansluta CTEK-laddarens sladd där utan att behöva öppna huven samt att man alltid ser den. När man laddat klart så hänger jag den bredvid garageporten på utsidan så kan man ansluta den när man vill och man missar inte att den är ansluten då den syns tydligt att den hänger vid backspegeln. Har laddaren ansluten hela tiden inne i garaget samt 2st CTEK 2,5m förlängningssladdar så har man bra räckvidd på kabeln för att ansluta i bilen, dessa är ju också fukttäta så dom kan hänga på fasaden.
Går att dra ut en CTEK-skarvkabel och klämma fast kontakten i ett av grillens rektangulära hål. När man ska koppla i eller ur drar man bara ut den.
Mycket bra tips ni hade båda👍🏻2 st ctek 2.5m skulle räcka till min bil med.
Sen en strips på kontakten i grillen verkar som en bra lösning tycker jag.
Hoppas sladdarna inte är för dyra bara. :-/ :-)
PalleH skrev:Mycket bra tips ni hade båda👍🏻2 st ctek 2.5m skulle räcka till min bil med.
Köpte precis en till 2,5m förlängning till min CTEK på Granngården för 149kr
dannesk skrev: lör 16 feb 2019, 16:12
PalleH skrev:Mycket bra tips ni hade båda👍🏻2 st ctek 2.5m skulle räcka till min bil med.
Köpte precis en till 2,5m förlängning till min CTEK på Granngården för 149kr
Jasså har granngården ctek 👍

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]