Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ahlgrenen
Haha ja det verkar inte bättre.. fick också fram det vid lite googlande..

Du tror att remmen som är 925mm lång är rätt då? Isåfall beställer jag två st sådana. Det är samma märkning på båda idag, dvs 9,5x913
Användarvisningsbild
av lennarte
Rätt, det är inte kuggar på insidan på driv/kilremmar, det är gjort så för att kunna använde minde diameter på remskivor. T.ex på generatorn för att få ett högre varvtal på den än på motorn. Det finns remmar som ör lika släta på insidan som utsidan, det är dom koniska ytorna som driver. Men, det är viktigt att du släpper justeringen (oftast på generatorn) när du ska trä på dom nya remmarna annars kan du skada korden i remmarna och då blir livslängden inte så lång.
Tänk också på märkningen på kamremmen, det ska stämma exakt med märken på "ryggen" på kamremmen med märken på hjulen. 2 streck vid vevaxeln och ett på dom övriga. Tänk också på att du måste "passa in" märkena på vevaxeln innan du kan tråkigt remmen över dom andra hjulen. Och, tänk också på att inte du får hålla mot på utsidan på vevaxelremskivan. Den kan då "separera" i vulkningen mellan yttersida och navet.
av Ahlgrenen
Stort tack för dina svar Lennart :)

Tänkte även bytta denna tätning vid kamaxeln när jag har det demonterat. Eller bör jag låta bli?
En leverantör rekommenderade att byta " P-boxen på kammen", antar att det är denna:

https://www.mister-auto.se/oljetatnings ... _t=default

Är det bara att ta loss den gamla och trycka dit den nya? Måste väl demontera hjulet på kamaxeln först :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Joo, hjulet måste bort först, sitter ett stift mellan kamaxel och kamaxel hjul som du får se till att det kommer rätt igen. Det bruka gå lättare att ta bort tätningen om du knackar in den lite på ett ställe och sedan "bryter ut" den mittemot. Vanlig skruvmejsel duger
av Amarace
K står inte för toppen. En b200k har samma topp som en A motor, en 530. Och klarar kamremsbrott.
K står för förgasaren, en tvåports fallförgasare. (Och E för mekanisk insprutning, F insprutning med katalysator, A för enkel förgasare, självklart med lite undantag som det brukar vara :) )
av Amarace
En B200K är precis som en B230A förutom att den har mindre diameter på lopp/kolv samt annan förgasare. Jag har själv råkat ut för kamremsbrott på en B200K, bara att sätta dit en ny och köra.
av Ahlgrenen
Det ja :)
Skönt att höra ändå.
Men stämpeln jag tycker mig se när den var bytt senast ser ut att stå -99 på. Och ca 8500mil. Så miltalet är ju ingen fara, men stämmer stämpeln så är ju remmen snart 20år :-o
Felkod bakre lamdasond

Har köpte ny lamdasond men kontakten under st[…]

Felkod bakre lamdasond på katten har kö[…]

Har över 40k på nämnda 5W-40 A3/B3[…]

Tjenare jag och en polare bytte till sinterlamell […]