Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Ja bältersträckare har Volvo också använt sedan 80-talet. De äldre var pyrotekniska och skjöt fast bältet.
av least
Är inte bältessträckaren i V90 en typ av pre-crash funktion?
Dvs bilen räknar ut att nu är det risk för att bilen kommer att vara med om en olycka, och säkrar passagerarna i förväg så att säga.
Användarvisningsbild
av Micce1980
[quote="Volvo1819]Har vart med om sånna händelser i andra länder också då jag hyrt bil där de kör som dårar. Kommer nog bara åka taxi om jag reser från och med nu. Skönt att man bor i Sverige då det känns som att folk har mer respekt i trafiken här jämfört med andra länder :-)[/quote]

Nja, men jo vi kör överlag bra i Sverige men är samtidigt rätt usla på att samarbeta med varandra, men vi blir bättre tycker jag. Sen har vi det där med alkohol och narkotika, det hindras en hel del varje år men spontant skulle jag tro att fick vi bort dom så skulle vi nära på kunna skita i resten av problemen i trafiken :)

Kul att du överlevde i alla fall. Hoppas fler kan ha din tur, hoppas med att fler inser att det inte bara hjälper med en bra bil utan att man ska kunna använde de marginalerna till att färdas säkrare och inte fortare ;-)

Får du möjlighet så släng upp en bild på bilen med
av Xanthopteryx
least skrev: tis 07 aug 2018, 16:17 Är inte bältessträckaren i V90 en typ av pre-crash funktion?
Dvs bilen räknar ut att nu är det risk för att bilen kommer att vara med om en olycka, och säkrar passagerarna i förväg så att säga.
Jo, de spänner elektriskt vid risk för kollision. Gäller även vid risk för att bli påkörd bakifrån om man har tillvalet BLIS.
Men, den pyrotekniska finns kvar och fungerar som vanligt så om bilen inte kan förutsäga och det smäller så går kuddar och sträckare som det gör på alla bilar.
Användarvisningsbild
av Eritom
På min V90 har jeg på ett bestemt sted i Norge opplevd at beltet strammet seg nesten hver dag på vei til jobben.

Pga frost i bakken hadde motorveien fått en liten slynge på seg. Dette medførte at i 135kmt, så opplevdes dette som å bli vektløs i ca 0,5 sek (eller enda kortere...) Men det er nok til at V90’n forbereder seg på krasj!
av Gorban
Om man kör fort över ett kraftigt gupp så kan bilen tro att man ska köra av vägen och dra åt bilbältet HÅRT. Det hände mig och oj vad överraskad jag blev, men sedan släppte bältet efter ganska snabbt igen.
av Mumsmums

Har vart med om sånna händelser i andra länder också då jag hyrt bil där de kör som dårar. Kommer nog bara åka taxi om jag reser från och med nu. Skönt att man bor i Sverige då det känns som att folk har mer respekt i trafiken här jämfört med andra länder :-)
Eftersom taxichaufförerna på dessa platser kör så lugnt och säkert, eller.....? :x
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]