Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Men handen på hjärtat, Vilken ny bil har så lite värdeminskning att det skulle uppväga att den äldre är några tusenlappar dyrare i skatt per år?
Precis den taktiken och "nya bilar har lägre bränsleförbrukning" är det många som "gått på". Nä, behåll det gamla och sätt in månadskostnaden (ink. avbetalningen) på banken så ser man hur mycket det blir. Då kan man underhålla den bilen man redan har med dom pengarna så ser man direkt skillnaden och när dom pengarna inte räcker till för underhåll, kan man börja fundera. Alla kan ju inte göra så, men "vanliga" bilägare som kör 500 - 1500 mil om året kan kanske tänka på det. Det blir många liter bränsle och många års skatt för typ 200000 i mellanskillnad. Snabbt räknat tar det typ 20 - 30 år innan man "räknat hem" vinsten och då är det nog bytt bil igen, och igen, och kanske igen. Då skjuter man vinsten framför sig hela tiden......
Användarvisningsbild
av SvenB
Det man också bör räkna med, är "glädjen" att få en annan bil att köra. Min avlidna svärfar bodde sina sista år i Tyskland. Han körde jämt Opel. Jag frågade varför han, som Svensk, inte körde Volvo. Svaret blev: Jag vill inte ha samma bil i 20 år.
Användarvisningsbild
av lennarte
Köp en Opel, bli belåten. Se naturen genom plåten.....
Jag hade faktiskt en Opel ganska länge. Den såldes (till Tyskland) 2010 utan ett enda rostmärke på karossen. Den hade då gått c:a 11500 mil och varit avställd sedan 1980. Jag körde med den varje år, en runda på typ 2 mil, men den var inte påställd. Tygklädseln började gå osär och innertaket trillade ner, men helt rostfri och komplett var den. Den tillverkades i GM-s sammansättningsfabrik i Hammarbyhamnen i Stockholm hösten 1958 och såldes som ny i Vaggeryd i Småland januari 1959. 1962 köptes den av en dam som använde den sparsamt till 1975 då den kom till Hamstad och gick som "raggarbil" tills jag köpte den som reservdelsbil för 400 kr 1978. Kom snart på att den var i bättre skick än min "gamla" Opel Rekord -59 så den skrotades och den "nya" tjänsgjorde som sommarbil 2 somrar sedan blev den stående. Så nog kan en Opel bli gammal... :-)-)
av Lövet
Det var 25 år sedan Opel var sämre än nåt annat rostmässigt. Hade själv en Insignia och det var en alldeles förträfflig bil på många sätt. Enda felet var på dragkroken men det var ju gjord av Westfalia så knappast Opels fel.

"Problemet" med Opel är att ekonomin inte blir tillräckligt bra eftersom de inte har råd att kampanja bilarna lika hårt som de andra tyska märkena och kombinerat med lite sämre restvärde blir det lika dyrt att åka Opel som Volkswagen mfl. Då väljer nästan alla bort Opel. Inte pga bilarna i sig.
av llesrof
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:Men handen på hjärtat, Vilken ny bil har så lite värdeminskning att det skulle uppväga att den äldre är några tusenlappar dyrare i skatt per år?
Precis den taktiken och "nya bilar har lägre bränsleförbrukning" är det många som "gått på". Nä, behåll det gamla och sätt in månadskostnaden (ink. avbetalningen) på banken så ser man hur mycket det blir. Då kan man underhålla den bilen man redan har med dom pengarna så ser man direkt skillnaden och när dom pengarna inte räcker till för underhåll, kan man börja fundera. Alla kan ju inte göra så, men "vanliga" bilägare som kör 500 - 1500 mil om året kan kanske tänka på det. Det blir många liter bränsle och många års skatt för typ 200000 i mellanskillnad. Snabbt räknat tar det typ 20 - 30 år innan man "räknat hem" vinsten och då är det nog bytt bil igen, och igen, och kanske igen. Då skjuter man vinsten framför sig hela tiden......
Ptja... så kan det vara strikt ekonomiskt men jag tror att de flesta byter bil för att de också vill byta bil. Så är det för mig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
lennarte skrev:
Ptja... så kan det vara strikt ekonomiskt men jag tror att de flesta byter bil för att de också vill byta bil. Så är det för mig.
Det var ju ingen som sade något annat heller. När man är vrålsjukt sugen på att köpa något nytt så hittar man på alla möjliga konstiga svepskäl att man minsann ska spara pengar på det och så vidare, fast man egentligen vet att det kostar skjortan.
av Mccartney
Alexas skrev:Vi går och funderar på om det inte är dags att göra sig av med vår XC70 D5 -06. Vi bor i en liten ort, pendlar 10 km t.o.r till jobbet landsväg, skjutsar barn till förskola och sen blir det en lite längre tripp då och då. Med längre menar jag runt 30-40 km. Och på sommaren kanske neråt kontinenten.

Det känns oerhört onödigt att köra runt med en fyrhjulsdriven, stor XC70 med vårt användningsområde. Dessutom börjar skatten kännas ohållbar och det lär väll bli ännu värre längre fram.

Men frågan är, vad ska man byta till?

Självfallet är V70/S80 något som jag övervägt. Dels på grund av att Volvo ligger mig varmt om hjärtat, D4 VEA är bränslesnål och jag har ganska bra kunskap om bilen och VIDA vilket gör att jag kan hantera de flesta problem som dyker upp. Det är uteslutande en manuell bil med D4an jag är intresserad av isåfall. Men då måste jag köpa en begagnad 2014 med cirka 10 000 mil på mätaren för att komma ner i min budget som ligger någonstans runt 170 000 kr. Men automatiskt kommer man att tänka på dessa billiga koreaner som t.ex. en Ceed SW som ju kostar lika mycket sprillans ny. Visserligen är den mindre och är ett sämre bygge men, jag har svårt att motivera skillnaden som blir i totalkostnad om man räknar med nybilsgarantin, halvförsäkring i 3 år man får osv.

Dela gärna med er av era tankar :)
Tycker du glömmer lite att säkerheten i volvo är betydligt bättre än tex en KIA:) det kan vara värt lite extra pengar
Speciellt om man har barn så hade jag tänkt en extra gång.

Nu kör jag en BMW x1 och på en sådan dyr o fin bil:) så märker jag att det är stor skillnad mot hur den klara svenska vinterförhållanden, tar jätte lång tid innan motorn blir varm och kupen blir varm. Sedan är man van vid 745ans enormt snabba värme:)
Användarvisningsbild
av lennarte
Mccartney skrev: Nu kör jag en BMW x1 och på en sådan dyr o fin bil:) så märker jag att det är stor skillnad mot hur den klara svenska vinterförhållanden, tar jätte lång tid innan motorn blir varm och kupen blir varm. Sedan är man van vid 745ans enormt snabba värme:)
Det är en stoor skillnad på överskottsvärme (den som man använder till kupevärme) på en bensin motor och en dieselmotor. Därför har (i alla fall dom dyrare modellerna, Svenska?? ) en dieseldriven "tillskottsvärme".
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]