Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vi kör näsysn bara etanol i vår T4F. För några sommar sen när vi var med husvagn upp i Norrland och behövde tanka fanns inte E85 på macken så den fick bensin.
Eftersom jag innan låg precis på gränsen till att få växla ner i uppförsbackarna märkte jag skapligt tydligt att den blev lite svagare. Man hade lite svårare att hålla farten uppe utan nerväxling när det började luta lite uppåt.

Nackdelen med E85 och husvagn är dock räckvidden. Den drar nära 2l/mil då..
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:Har den körts på besin så fortsätt med det, då slipper du problem med havererade spridare.
Det vanliga struntpratet från de som inte själva kör på etanol.
av Lövet
Bänkkörningen av V50 1.8f hos Teknikens Värld gav 147hk om jag minns rätt när den kördes på etanol. Så även 1.8f piggnar till av etanol men kanske inte lika mycket som en Saab Biofuel.
av pmlswede
När jag köpte min 2.5FT så frågade jag meckarna på volvoverkstan om bränslet och rådet jag fick var, kör på bf95 så slipper du problem... Har gjort så nu i 5000 mil, nemas problemas. vill inte råda någon men grannens v70 var in och ut på verkstaden i 2år och dom tankade bara etanol, jag skiter i vilket men kör vidare på bensin, det funkar och har inte haft något problem än... :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror de som fått problem är de som, trots att det skall vara möjligt, växlar mellan BF95 och E85. Jag köpte en ny V50 1,8F hösten 2009. Den körde jag endast på E85. Inga problem överhuvudtaget under 4 år, 6.000 mil.
Användarvisningsbild
av Derank
du får tro vad du vill svenne, men det är vedertaget att etanol äter spridare, sedan får du tycka vad du vill..............
Användarvisningsbild
av SvenB
Derank skrev:du får tro vad du vill svenne, men det är vedertaget att etanol äter spridare, sedan får du tycka vad du vill..............
Varför blir jag inte förvånad? Om du kallar mig för "svenne" för att vara nedåtande, är det ojust. ?:-/
av Rådlös
Pmlswede: Det där sades ganska vidt och brett för 8 - 10 år sedan. Det märkliga är att Volvo själva, alltså fabriken i Göteborg (eller någon annan fabrik) aldrig har sagt något sådant. Om du har fått höra det av någon mekaniker så är det hans egna åsikt helt och hållet. Ingen överordnad har sagt till honom att säga så till en kund.

Och Derank: Du få nyansera lite. Det har varit så att vissa spridare har varit av lägre kvalitet. Men det märkliga är att det felet drabbade mest Ford. Det togs fram ersättning för dom dåliga spridarna och dom flesta torde vara utbytta i dag. Många t.o.m på utsläppsgarantin, 5 år eller 8 000 mil. Betänk att vi talar om bilar som är runt 6 - 10 år gamla.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]