Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Hus är oftast mycket billigare än lägenhet i Stockholm... så länge huset inte ligger i Stockholm.....

Flyttade själv ifrån stan för 5 år sen för att jag just ville bo större och inte hade råd med hus eller lägenhet i stan eller föroterna i den storlek jag ville ha.
Köpte 120-90 kvadrat med 1800 kvadrat tomt för mindre än dom ca 85 kvadrat radhus i en yttre förort jag hade innan.
S80_140HK skrev: Gällande ROT-avdrag:
Det är ju snarare ett sätt för staten att sätta stopp för svartarbetet i hantverkarbranschen. Antagligen är det billigare för staten att betala ut ROT än att stå för förlorade skatteintäkter i form av svartarbete. Det där är noga uträknat, tro inget annat.
Med lite liknande resonemang kan man göra det lagligt att köra för fort så har man helt kommit till bukt med fartsyndarna.. eller göra det lagligt att våldta så minskar brottsligheten där direkt... ;) (Något överdrivet, jag vet.. men att bara ändra lagar till att "betala" för att komma undan brott är jag inte helt med på. Brott ska beivras och bestraffas.) Om man sen vill införa saker på idiologiska grunder är det en annan sak.. men att skylla på att det var för mycket brott så vi var tvugna att ge potentiella brottsligar skattelättnader är jag inte med på.

Det är inte bara ett vanligt eluttag man installerar, men det fattade du kanske och menade bara att göra dig lite lustig?

Fast, det är ju precis vad man gjorde.

År 2009 när man talade om att utvidga systemet med skattereduktion för hushållsarbete gick detta att läsa på regeringens hemsida:

"I lagrådsremissen föreslås att den möjlighet till skattereduktion som i dag finns för utgifter för hushållsarbete utvidgas till att också omfatta så kallat ROT-arbete, dvs. reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad av vissa bostäder. Det huvudsakliga syftet med förslaget är att minska svartarbetet och öka arbetsutbudet."
http://www.regeringen.se/49bb37/content ... radsremiss

År 2015 började regeringen tala om att reducera ROT-avdraget.
Ett år senare fanns detta att läsa i Sundvalls Tidning:
"När finansminister Magdalena Andersson våren 2015 meddelade att regeringen beslutat sänka rotavdraget varnade vi för att det kunde leda till att svartarbetet återkom. Trots detta valde regeringen att sänka avdraget. Nu visar en ny undersökning att konsumenternas intresse för att köpa svarta tjänster är tillbaka. Det är dags att regeringen tänker om.

När rotavdraget infördes 2008 skapade det tusentals jobb. Jobb som tidigare var svarta blev nu vita. I stället för utanförskap och otrygga arbetsförhållanden på den svarta marknaden fick vi seriösa jobb och trygga anställningar. För staten innebar det dessutom skatteintäkter i form av moms, arbetsgivaravgifter och löneskatter. "

Så jo, ROT-avdraget blev till för att minska svartarbetet. Jag känner själv flertalet snickare som nu är i 60års-åldern som jobbat svart större delen av deras yrkesliv. Det är liksom ingen hemlighet att svartarbetet har varit och är utbrett i hantverkarbranschen. :roll:

Jag vet att det inte är "bara" ett el-uttag. Säg att en sådan installation går loss på runt 10.000kr. Har man då inte råd med 10.000kr ur egen ficka om man har köpt ett hus för säg 3 miljoner och en Tesla för runt miljonen? :| Jag tycker det verkar mycket märkligt.

Men det är klart, det finns dom som köper dyra bilar och sen när det är dags för nya däck så lägger dom på billigaste Kina-däcken...
Ny Nissan får man för under 300k ny. (37mils räckvidd enligt NEDC)

Hyundai Ioniq kan man också få för under 300k om man lyckas pruta några procent.

Snart är många hybrider och elbilar begagnade.

Bidraget är på max 50%. Laddbox och installation brukar gå på 8-12k.. Så blir väl i snitt en kostnad på runt 5k, och 5k i bidrag då. Det är fortfarande en viss kostnad.. Men fler kommer välja det istället för att ladda ur vanligt uttag.
AndreasThn skrev:Fast är alla el/plugginhybrider tesslas för en miljon?
Jag bara väntade på att någon skulle hänga upp sig på det. Det var ett dåligt exempel.

Nej, det är det inte. Men är det relevant då tycker du? Den billigaste VOLVO-hybriden (från 2014 el nyare) jag hittar just nu kostar 259.000kr. Den är snart 4år gammal.

Därifrån stegrar priserna till 999000:-. Oavsett om jag köper den för 259.000kr eller den för 999.000kr så är kostnaden för ett ladduttag en av dom mindre kostnaderna man har framför sig :shock:
Ska man dra saker riktigt långt såkan man ju i så fall säga att de som har råd att köpa hus för 3 miljoner och en tesla för 1 miljon troligtvis har betalat rätt rejält med skatt och således är ju cirkeln sluten.

Eller tycker du att de som betalar mycket i skatt ska få mindre del av den gemensamma kakan procentuellt sett!?
Det skulle ju bli en dubbel "bestraffning" i såna fall.

1. Du får betala procentuellt mer i skatt för att du tjänar mycket. (Och för saks skull så kan vi väl nämna att för att räknas som höginkomsttagare så tjänar man över 38.2k per månad, rätta mig om jag har fel).

2. Du ska få tillbaka procentuellt mindre från det gememsamma just för att du tjänar mycket.

Tror att trovärdigheten (som för flertalet redan är låg) skulle bli ännu lägre för det ekonomiska systemet..
S80_140HK skrev:
AndreasThn skrev:Fast är alla el/plugginhybrider tesslas för en miljon?
Jag bara väntade på att någon skulle hänga upp sig på det. Det var ett dåligt exempel.

Nej, det är det inte. Men är det relevant då tycker du? Den billigaste VOLVO-hybriden (från 2014 el nyare) jag hittar just nu kostar 259.000kr. Den är snart 4år gammal.

Därifrån stegrar priserna till 999000:-. Oavsett om jag köper den för 259.000kr eller den för 999.000kr så är kostnaden för ett ladduttag en av dom mindre kostnaderna man har framför sig :shock:
Fast det finns ju beg. zoe för drygt 100 kkr, så kan laddare vara en välkommen morot.
För tjänstebilsförare har det för övrigt redan funnits "rabatter". Där har arbetsgivaren kunnat stå för installationen och det har inte genererat något förmånsvärde.
Så den här pengen riktar sig kanske mer till privatpersoner, och kanske inte helt till de som har sina bilar på leasingavtal.... Det jämnar i allafall ut det lite.
En elbil eller hybridbil är ju väldigt förmånlig som tjänstebil, man får miljöbilspremie och ett kraftigt reducerat förmånsvärde. Som 2:a ägare får man inga mer förmåner än slopad bilskatt, 3:e ägaren får en låg fordonsskatt. Nu tror jag inte det är speciellt vanligt som man kan läsa i en annan tråd, men om man måste byta batteri i en V60 D6 så är kostnaden någonstans mellan 170,000–200,000. Vem köper en begagnad bil för 250,000–280,000: - om man kan råka ut för en utgift på upp till 200,000: - för att en 250,000: - bil ska fungera?
Elbilar & hybrider är en typisk produkt som får sin efterfrågan med hjälp av bidrag, när bidragen är slut försvinner efterfrågan, så jag tror inte privatpersoner har något större behov av hemmaladdare, gasbilar har ju också samma utveckling, de är intressanta som förmånsbilar, sedan är intresset borta.
Våra politiker behöver läsa på litet om Total Lifecycle Costs, bekanta sig med de olika beräkningsmodellerna. Ägna en stund att verkligen försöka förstå de komplexa systemen som tex gjort att Etanol idag är totalt dödfött som drivmedel och var det redan från början... massiva subventioner som drivits in i detta. "Eldrivna fordon", biogas... vänligen informera Eder.

Tragiskt att vanligt folk ska sitta och subventionera bullshit och "plakatpolitik" via skattesedeln.
Elbilar har ju en fördel som begagnade att de har väldigt låg ägande och driftskostnader. Låg skatt, väldigt låg förbrukningskostnad och låga servicekostnader.
För hybriderna är det inte lika fördelaktigt.. låg skatt och låga driftskostnader så länge man kan ladda nån gång per dygn, men servicekostnaderna är högre i och med att man ju har gamla motorn kvar.

Att vi har subventioner påmiljöbilar och nu också laddare snabbar bara på övergången lite. Elbilar kommer till skillnad från etanolsvängen att bära sig själv helt och hållet enbart på ekonomiska grunder. Inom rätt få år kommer flertalet elbilar vara billigare än motsvarande diesel eller bensinare. Tidigare har man sagt 2022-2025 (utan subventioner.. med är vi där på vissa bilar nästa år, eller redan nu om man räknar med 3 års ägandekostnad), men batterierna har sjunkit snabbare i pris än man räknat med så det kan gå ännu snabbare.

Att elbilen dessutom är roligare och skönare att köra gör det ju inte svårare för den att ta över heller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]