Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
berrabus skrev:Har en liten spricka i torkararmen och vill byta den. Såg att Biltema har armen och torkarblad för 160 SEK så slog till på det.
Skulle montera den och upptäcker att hålet där axeln skall in saknar splines. Är helt slätt och något större hål än originalarmen har.
Vet inte riktigt hur de tänkte där.
Armen ska se ut så när den är ny.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:
berrabus skrev:Har en liten spricka i torkararmen och vill byta den. Såg att Biltema har armen och torkarblad för 160 SEK så slog till på det.
Skulle montera den och upptäcker att hålet där axeln skall in saknar splines. Är helt slätt och något större hål än originalarmen har.
Vet inte riktigt hur de tänkte där.
Armen ska se ut så när den är ny.
Det är väl för att man inte ska vara låst till fasta positioner, utan man ska kunna sätta den i exakt det läge man vill och så drar man åt och splinesen bildas då.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja, jag gissar att det är för att slippa tänka på hur axeln är vriden vid montage av motorn.
Rätt smidigt så sett. Sen kan man ju se på rätt många V/XC70 att det verkar funka dåligt i praktiken.. De flesta har hängande torkare efter ett tag..
av qsecofr
apersson850 skrev:Men det har inte med dessa splines att göra. Det beror på att själva mekanismen som driver torkaren blir glappig efter ett tag.
Ja det är konstigt att de inte kan montera en hållbar mekanism.
En konstig sak är att jag hade innan en V70 MY11 där det inte fanns något glapp alls och nu har jag en V70 MY13 där det finns glapp så att torkaren åkte ner på lacken innan jag flyttade den. Jag vet att det inte var något bytt eller justerat på MY11.

Skillnaden på dessa bilar var bla att MY11 hade elbaklucka, en teori som jag har är att elbakluckorna stänger mjukt och de manuella hårt. Vid manuell lucka och många stängningar så skakar torkar bladet och armen till och vill fortsätta neråt då bakluckan stängs till vertikalt läge. Detta sliter på mekanismen som blir glapp.

Så ett upprop, ni med elbakluckor har ni nedhängande torkare där bak, eller är de fortfarande i 90 graders vinkel?
Användarvisningsbild
av drbrain
qsecofr skrev:
apersson850 skrev:Men det har inte med dessa splines att göra. Det beror på att själva mekanismen som driver torkaren blir glappig efter ett tag.
Ja det är konstigt att de inte kan montera en hållbar mekanism.
En konstig sak är att jag hade innan en V70 MY11 där det inte fanns något glapp alls och nu har jag en V70 MY13 där det finns glapp så att torkaren åkte ner på lacken innan jag flyttade den. Jag vet att det inte var något bytt eller justerat på MY11.

Skillnaden på dessa bilar var bla att MY11 hade elbaklucka, en teori som jag har är att elbakluckorna stänger mjukt och de manuella hårt. Vid manuell lucka och många stängningar så skakar torkar bladet och armen till och vill fortsätta neråt då bakluckan stängs till vertikalt läge. Detta sliter på mekanismen som blir glapp.

Så ett upprop, ni med elbakluckor har ni nedhängande torkare där bak, eller är de fortfarande i 90 graders vinkel?
Jag hade elbaklucka på min V70 MY11 och den torkaren trillade ner lite längre än den borde ibland. Samma på min nuvarande XC70 MY12 med ellucka...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har en tidig 2012:a med ellucka. Förvisso har den nu gått 24000 mil, men jag har flyttat torkaren ett snäpp. Nu sitter den bra igen.
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]