Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
akre skrev: Enklast måste väl ändå vara att klona den gamla CEM:en om minnet funkar på den fortfarande...
Jag utgick ifrån att den gamla CEM'ens minne är obrukbart, bilen startar inte och visar ingen mätarställning enligt vad det står i tråden.

Klona är snabbast lösningen i normala fall, ja. Jag har hjälpt några med det på nya och gamla modeller, inklusive mig själv.
av Mangesvolvo
johnnype skrev:
I ett sånt här fall så borde man kunna återuppbygga en CEM's innehåll genom att börja med en V70 2003 fil som grund. Sedan läsa ut immo+pin från ECM, mätarställning från DIM och skriva in det i nya CEM'en. Sen får man låta CEM läsa in startnycklarna som hör till bilen och allt borde fungera normalt igen. Då kan man alltså slippa att göra hela grundladdningen av ny (eller begagnad, tömd) CEM hos Volvo :lol:

Johnny ett o halvt rätt, bilen startar inte men mätarställningen syns i läge 1 och 2. Dock slocknade instrumentpanelen under färd.
Motorn gick som vanligt med högre varvtal
Ac fungerade med belysning
Innerbelysning fungerade
Hel halv ljus fungerade.
Blinkers fungerade och tutan
Automatlådan växlade inte på normala varv.

Motor Fläkten gick på högvarv i avstängt läge på sista körningen när den la av.. enligt dashcommand så låg tempen på 89gradrer.

I stillastående läge som den stått sen en tid har allt fungerat utom att den vägrat starta.

Skall ta med mig din beskrivning på utskrivet papper idag då jag fick Den tömda CEM sent på lådan igår, som skall in idag.
av fredriknilsson
Eftersom Volvo testat ladda om CEM och säker att den tappar minnet så utgår jag ifrån att den gamla CEM är obrukbar och inte heller går att klona. Därför skickade jag en CEM till Mange som han kan ta till Volvo för att lägga in en omladdning i.
av andersuw
johnnype skrev:Vad jag vet så åtar sig Volvo att programmera CEM-enheter som har fått "ny-från-fabriks" mjukvaran inlagd. En Virgin-fil som dom säger ute på forumen.

Det ska inte finns, vad jag vet och förstår, något sätt att helt "tömma" (ny-från-fabrik mjukvara) en CEM via diagnosporten ens för Volvo ÅF. Varken gamla 99-04 eller 05-08.

Det görs via programmerare som ansluts till ett antal lödpunkter. Jag har förstås också gått den långa vägen här och har sparat undan fabriksny tillståndet för de här 3-typerna av CEM som finns. Motorola, M32 och R32. Jag har även hittat vart PIN-koder och sådant sparas så man kan bränna om konfigurationerna. I framtiden kanske man skulle redogöra för vilken utrustning jag har för detta, kan avslöja att inget är köpt utan det är hembyggt + en Arduino för samtliga jobb.

I ett sånt här fall så borde man kunna återuppbygga en CEM's innehåll genom att börja med en V70 2003 fil som grund. Sedan läsa ut immo+pin från ECM, mätarställning från DIM och skriva in det i nya CEM'en. Sen får man låta CEM läsa in startnycklarna som hör till bilen och allt borde fungera normalt igen. Då kan man alltså slippa att göra hela grundladdningen av ny (eller begagnad, tömd) CEM hos Volvo :lol:
Bara för mig att tacka för ditt klarläggande av hur det egentligen ligger till. :D
av Mangesvolvo
Enligt ÅF, så kan de inte klona utan då,får jag skicka båda delarna till odb tuning i Karlstad. Varför de inte kan, kunde de inte svara på mer än att de inte har verktyg till kloning.
Enbart programmering. Så bad om det sistnämnda. Skulle gå på 1800kr så var inte så farligt. Egentligen.
Så bilen står på kö för just det hos ÅF/Volvo.

Löjligt egentligen, sånt borde många kunna göra på så gamla bilar äldre än 10 år.

Kan dom inte alls, så ska jag be dom ta ut den gamla cem så hämtar jag dom o skickar till en mer pålitligt person som kan göra jobbet för en billigare penning. Men inte lätt när bilen står stillastående i Lidköping av alla ställen och man är nästan pank fram tills den 18e.
Hade jag bara kommit ihåg exakt mätarställning och kunnat få ut immo+pin så. Alltid ett jävla krux.

Men men får avvakta till ÅF ringer tillbaka och uppdaterar rapporten.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Instämmer med föregående. Johnny kan man lita på.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av Masta89
Hej.
Jag tror att jag har liknande problem med min V70 03 .
Efter några minuter kommer SRS airbag fel och sedan broms fel och till slut slocknar instrumentpanelen och AC slutar att fungera.
Motor och lampor fram och bak fungerar men inte blinkers.
Just idag hade vi jätte varmt ute.
Vad ska jag göra nu ? Vill inte slänga 11 tusen på så gammal bil :-(
av MickeM
Skicka PM till "johnnype".

Sannolikt kan du skaffa en CEM från samma årsmodell, och ta den och din gamla till honom så klonar han dom.
Begagnade CEM är inte dyra, eftersom dom inte är återanvändbara utan specialkunskaper och utrustning.
Dvs INTE plug and play om dom inte är klonade.

Men OBS att du kan ha annat fel än CEM.....

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]