Det där med hästkrafterna på Tesla verkar vara lite märkligt.. Man plussar på frontaxelns motor med bakre... men kraften man kan få från batteriet är i vissa modeller inte lika mkt som motorernas max.
Tesla skriver själva så här:
With the P85D the combined motor shaft power can often exceed the battery electrical horsepower available.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla- ... edirect=no
Och det var ju lite liv om att man inte fick ut de siffror som motorerna alltså har:
http://www.hybridcars.com/what-is-the-a ... esla-p85d/
“The shaft horsepower rating of the rear wheel drive single motor Model S is straightforward and roughly 360-470 [horsepower] depending on the variant (60, 85 or P85),” he said. “When we launched the all-wheel drive P85D, we took the straightforward and consistent approach of specifying the combined capability of the two electric motors, front + back.
Sen är det ju en bil som som sagt väger 2,2-2,3ton.. Det tar ju lite kraft att sätta några ton i rörelse.. speciellt när man börjar komma ner i accelerationssiffror.
Tesla Model S har i alla fall en fast utväxling mellan elmotorn och bakaxeln (med 9.73:1 ratio). Elmotorer snurrar med så höga varvtal att alla elbilar har någon form av fast utväxling mellan motorn och hjulen.
Backen läggs också i helt elektroniskt – man vänder helt enkelt på faserna till motorn så den börjar snurra baklänges. Rent teoretiskt skulle man kunna backa en elbil lika snabbt.. men dom mjukvarubegränsar det.. vilket nog kan vara klokt. :)
Man skulle kunna ha en växellåda i en elbil också, men fördelen med att då få bättre acceleration mellan kanske 180-250km/h har inte setts tillräckligt viktig för den extra kostnad, tyngd och eventuella problem en växellåda medför.
Jag kan gärna skippa traditionell växellåda på min kommande elbil så man slipper eventuella framtida problem med en sån. Sånt är ju dyrt att byta.. och med ökad vikt försvinner säkert viss räckvidd, vilket känns onödigt.