Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag har full koll på villkoren i min försäkring och de jag jämför med. Har du?
Försäkring är ett av få exempel där "du får vad du betalar för" inte stämmer alls. Det är riskstatistik som styr premien, inte produktinnehåll.
av KrilleW
Lövet skrev:Jag har full koll på villkoren i min försäkring och de jag jämför med. Har du?
Försäkring är ett av få exempel där "du får vad du betalar för" inte stämmer alls. Det är riskstatistik som styr premien, inte produktinnehåll.
Jag har tidigare arbetat i flera år som både riskbedömare och bilskadereglerare på försäkringsbolag, så jag känner att jag har rätt bra koll på mina försäkringsvillkor ja.

Men du har delvis rätt, försäkringens premie grundas i största mån på den kalkylerade risken försäkringsbolaget tar för varje enskild kund, område och bilmodell, men även för innehållet i försäkringen. Försäkringsbolag är precis som andra företag vinstdrivande, alltså bjuder de inte sina kunder på bättre villkor utan tar på något sätt betalt för det.
av Lövet
(Jag har också jobbat åt fb)
av KrilleW
(Jag förstår att du inte jobbar kvar...)
Mina tankegångar, och kanske råd till andra, är att köra en koll på typ compricer. När man sedan fått fram dom billigaste alternativen, även då sökningar hos bolag som inte är med hos compricer, är att gå in på villkoren och kolla vad som gäller för bilen ifråga. Jag tänker då framförallt på bilar där vagnskadan gått ut, och specifikt på på vad som gäller maskinskadebiten. Det är ju oftast den som brukar kosta mest när typ klimatanläggningen, motorn eller låda går sönder. Att betala 30% av kostnaden själv eller 750kr i självrisk kan bli som dag o natt, då spelar dom där 3-4 hundralapparna i premie inte så stor roll.

Som jag skrev tidigare när dom bytte ac-kompressor och torkfilter på frugans bil så tror jag det slutade på 300kr. Självrisken var på 750 och sedan hade jag alternativet hyrbil eller 150kr/dag kontant på maskinskadan. I och med att det var på semestern och vi har två bilar så klarade vi oss utan hyrbil 3 dagar.

Just my 50 cents..

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]