Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Se mitt föregående inlägg i tråden. Hur mycket åtgärderna hjälpt vet jag inte. Är inte säker på om Volvo och deras verkstäder vet heller. Men jag har sett färre rapporter om detta problem här på sistone än jag gjorde ett tag.

Hur ser ditt körmönster ut? Korta sträckor? Kallstarter? Värmaranvändning?
av snowlax
Har använt värmare mycket sällan.

Kör mesta dels i stadstrafik, men har väl kört ca 1000 mil av de 2000 på långresor, ca 20 50-mila resor.

Ang åtgärder: Den Volvo verkstad jag anlitade verkade osäker på om dessa åtgärder skulle komma tillrätta med problemet.

Vad som jag tycker är oroande att dessa problem (försämrad motorprestanda, igensotade tryckgivare)
tycks ha pågått sedan 2014 och fortfarande pågår 2017, dvs Volvo tycks inte ha kommit på någon åtgärd mot detta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Äsch då.. VEA är toppen, hämtade ut min V40CC D2 MY16 från verkstaden i måndags..... 4800mil.

Bild

:lol: :roll: Troligen monteringsfel från fabriken gissar och hoppas jag.
av andersuw
snowlax skrev:Vad som jag tycker är oroande att dessa problem (försämrad motorprestanda, igensotade tryckgivare)
tycks ha pågått sedan 2014 och fortfarande pågår 2017, dvs Volvo tycks inte ha kommit på någon åtgärd mot detta.
Det som är lite oroande är att problemet fortfarande dyker upp på en så pass sent tillverkad bil som din (relativt sen MY -16). Man hade ju kunnat hoppas att det var fixat från fabrik vid det laget.
av Rosemax
andersuw skrev: Det som är lite oroande är att problemet fortfarande dyker upp på en så pass sent tillverkad bil som din (relativt sen MY -16). Man hade ju kunnat hoppas att det var fixat från fabrik vid det laget.
Ja, verkligen..
Antar då att det inte kommit någon fix utan verkstaden byter helt enkelt ut de defekta komponenterna mot likadana komponenter. Det känns ju inte så bra. :(

Sent from my iPhone using Tapatalk
av andersuw
Ja. Passa gärna på att höra dig för med verkstaden ifråga om läget på den här fronten. De lär ju veta bättre än någon annan vad man gör och vad man vet om läget just nu. Sedan får du också gärna berätta för oss andra.
av III
Har en D4 VEA som smårycker vid lättare acceleration bl.a. Volvo har bytt åtskilliga delar utan att det är löst. Just tryckgivare är inte bytt. Kan det vara så att den är sotig? Var sitter den? Kanske ide att skruva loss och kolla.
av Jonnybcool
III skrev:Har en D4 VEA som smårycker vid lättare acceleration bl.a. Volvo har bytt åtskilliga delar utan att det är löst. Just tryckgivare är inte bytt. Kan det vara så att den är sotig? Var sitter den? Kanske ide att skruva loss och kolla.
Nu har jag ingen bild i telefon men lyfter man motorkåpan så sitter den till höger på insuget med en kontakt och sitter skruvad med en torx. När man lossat skruven och kontakten är den bara att dra upp. Sitter på ovansidan så man ser den när man lyft kåpan.

Edit: Hittade en hyffsad bild.
Bild
av Jonnybcool
Rosemax skrev:
andersuw skrev: Det som är lite oroande är att problemet fortfarande dyker upp på en så pass sent tillverkad bil som din (relativt sen MY -16). Man hade ju kunnat hoppas att det var fixat från fabrik vid det laget.
Ja, verkligen..
Antar då att det inte kommit någon fix utan verkstaden byter helt enkelt ut de defekta komponenterna mot likadana komponenter. Det känns ju inte så bra. :(

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vad jag hörde på verkstaden så är slangarna till egrkylaren uppdaterade och eventuellt egrventilen också sen min bil tillverkades sent 2014. Nu vet jag ju inte om det blir byte på min ännu men kan väl hoppas. Visserligen om det nu är samma problem på nyare V70 kanske de uppdaterade delarna inte gör nån större skillnad.

Tycker bilen känns lite tröttare nu och den har gått upp ganska mycket i förbrukning för kommer omöjligt under 0.6-0.65l/mil på landsvägskörning till och från jobbet nu där jag förut alltid legat närmare 0.5l/mil och neråt 0.4-0.45l/mil på ecoläge och väldigt planerad körning.[/quote]
av Jonnybcool
Då var bilen hämtad, det som gjordes var att egrkylaren byttes ut för den var igensatt i övrigt såg det bra ut. Så får hoppas förbrukningen går ner i en normal nivå igen nu annars åker den väl in igen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]