Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Kan du läsa ut värden på kall motor som inte är igång utan bara har tändningen på?

Dom borde visa samma då.
av bjuran
Daniel73 skrev:Kan du läsa ut värden på kall motor som inte är igång utan bara har tändningen på?

Dom borde visa samma då.
TMAP visar 6 grader
MAF visar 19 grader
utetempgivaren visar 2 grader
när jag läser av med kall motor
Användarvisningsbild
av gooose
När du mätte det kalla värdet hade bilen vart avstängd 4-5 timmar så att ingen värme fanns från motorn ?
Om den vart det så visar din MAF givare galet

Har du möjlighet att låna en MAF givare från någon med likvärdig bil kolla bara att det är samma art nr på givaren
Det är luftmängdmätaren du behöver låna som sitter på luftburken
Är ju en enkel sak att snabbt testa

//Gooose
av Daniel73
bjuran skrev:
Daniel73 skrev:Kan du läsa ut värden på kall motor som inte är igång utan bara har tändningen på?

Dom borde visa samma då.
TMAP visar 6 grader
MAF visar 19 grader
utetempgivaren visar 2 grader
när jag läser av med kall motor

Där har du felet....
av bjuran
gooose skrev:När du mätte det kalla värdet hade bilen vart avstängd 4-5 timmar så att ingen värme fanns från motorn ?

Har du möjlighet att låna en MAF givare från någon med likvärdig bil kolla bara att det är samma art nr på givaren

//Gooose
Mätte nu när bilen stått över natten.
TMAP 4 grader
MAF 12 grader
Utetemp 1 grader
Satsar på luftmängdmätaren. MAPT givaren har jag bytt tidigare utan att det hjälpte. Tack för hjälpen :D
av gurka77
bjuran skrev:
gooose skrev:När du mätte det kalla värdet hade bilen vart avstängd 4-5 timmar så att ingen värme fanns från motorn ?

//Gooose
Mätte nu när bilen stått över natten.
TMAP 4 grader
MAF 12 grader
Utetemp 1 grader
Satsar på luftmängdmätaren. MAPT givaren har jag bytt tidigare utan att det hjälpte. Tack för hjälpen :D
Bjuran, vad har du för motor? Jag tror jag har samma fel på min. Motorlampan tänds efter ca 20 mil. Felkod p1407. Jag har en d5204 t3. V60 d4 2013. Hör av dig om du hittar felet Bild

Skickat från min E5823 via Tapatalk
av bjuran
Ja, problemet löstes till slut. Det finns 2 map sensorer. En uppe på motorn, den bytte jag. Den andra som sitter på intercoolern (tror jag) missade jag. När jag bytte den försvann problemet
Användarvisningsbild
av apersson850
TMAP sitter vid på den nedre slangen vid laddlufkylaren, långt ner till vänster bakom kylaren. När min sådan var trasig drog inte motorn som den skulle ibland, men någon motorlampa tändes aldrig. Däremot när jag hade hål på laddtryckröret under motorn.
Carplay trådlöst?

Lånar tråden lite. Någon som vet[…]

meddelande

Fabriksåterställning kan vara en lö[…]

850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]