Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Sedan är det ju bara kolla med vilken bekant som helst som jobbar på en verkstad och fråga hur månha spridare de butt på Renault volvo och Audis etanolare.

Jag vet.
av Lövet
Spridare är inget specifikt etanolproblem. Här har du ungefär 50 bilar med spridarproblem. Det är...en bensinmotor: https://www.google.se/#q=problem+n53+si ... &*&spf=382
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Haft en V70 T4F och det var inga problem.
Tankade mycket etanol i början, men när prisetglappet mellan etanol och bensin minskade
gick jag över helt till bensin då etanolen drar ca 30% mer per mil. Hade inga som helst problem med
varken drift, kallstarter (södra Sverige) eller ryck.
En av de bästa bilar jag haft och saknar den än i dag.

Visst har folk problem med sina etanolbilar, men det är oftast de som byter mellan bensin och etanol
mellan varje tankning, blandar hej vilt och inte låter bilen adaptera sig ordentligt.
Håll dig till en typ av bränsle så fungerar det utmärkt.

Har en D4 idag och den går bra den med, fördelen mot bensin är ju förbrukningen då den gick från 0.9-1.2L / milen (V70) till 0.5-0.6 L /milen (V60)
av andersuw
scch skrev:Blir dock inte klok på varför diesel allmänt är dyrare vid inköp och varför många är så emot dagens etanol.
Dieselbilar är dyrare vid inköp därför att motorn med kringutrustning är dyrare att bygga än en bensinmotor med samma effekt. Motorn måste vara kraftigare dimensionerad för att tåla belastningen (högre maxtryck i cylindrarna), växellådan kan behöva vara kraftigare dimensionerad för att tåla det högre vridmomentet, insprutningssystemet måste tillhandahålla kraftigare tryck, turbosystemet är vanligen kraftigare och mer komplext och avgasreningen kräver både NOX-fälla och partikelfilter. Att somliga är tveksamma till etanol har att göra med det ökade servicebehovet, att det blir oekonomiskt att köra på etanol istället för på bensin (om det stämmer just nu vet jag dock inte) och att etanol inte har lika stora fördelar ur miljösynpunkt som vissa andra icke-fossila bränslen, t.ex. icke-fossil diesel. I motsats till den icke-fossila dieseln görs etanol på jordbruksprodukter och man sparar inte in lika mycket fossila utsläpp när man analyserar "from well to wheel" som man gör med icke-fossil diesel gjord huvudsakligen på skogsråvara.
av andersuw
Varför det? Om det blir mycket kortkörningar får man se till att använda bränslevärmaren ordentligt bara så att motor och avgassystem blir tillräckligt varma för att partikelfiltret skall kunna renas.
Användarvisningsbild
av Derank
sju4ti skrev:Dieselbil går väl bort om man bara kör korta sträckor.
Jag kör konstant koetsträckor dagligen och diesel är inga problem.
av grålle1
Vad är "korta sträckor"? Några km, 1-2 mil, allt under 10 mil??
Bara undrar, kör själv 30km/30min 2ggr dagligen.. är det "korta sträckor"? Jag vågar inte köra värmaren full tid 2ggr/dag iaf (rätt eller fel?)?
Användarvisningsbild
av Perra83
grålle1 skrev: Bara undrar, kör själv 30km/30min 2ggr dagligen.. är det "korta sträckor"? Jag vågar inte köra värmaren full tid 2ggr/dag iaf (rätt eller fel?)?
Där kan du lätt köra värmaren morgon och kväll. Vi kör exakt lika långt varje dag med värmare före avfärd. Underhållsladdar på helgerna. Nu är det iofs några veckor sedan.
Jag körde korta sträckor förr inom stan på några kilometer utan problem.
av grålle1
Du har väl iofs större batteri också (?).. men tack! Jag brukar ladda på helgen och tycker batteriet suger i sig många timmar av laddning, så det känns ändå som att det är "på gränsen"!? Blev väl lite skrämd av mitt urladdade batteri en gång (som jag inte fått nån förklaring på).. men det är ju en annan tråd, så skall inte gå mer OT nu.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]