Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wolfyswe skrev:Låter ju inget vidare, men kan det verkligen stämma?
Ja det ser ut att stämma. Du får inte hjälp via Assistans om du hamnar i en snödriva.

2.1 Vad Volvo Assistans gäller för
Volvo Assistans ger rätt till hjälp på vägen om bilen
oförutsett slutar att fungera och är obrukbar. Volvo
Assistans gäller för produktrelaterade driftstopp som
maskinhaveri samt annat tekniskt eller elektriskt fel som
är oförutsett och inte beror på bristande underhåll.
Kostnader för följdskador, reparationer och reservdelar
ersätts inte.

Även följande händelser täcks av Volvo Assistans.
•Punktering.
•Strömlöst batteri.
•Drivmedelsbrist eller felaktigt bränsle
•Lås eller nyckelrelaterade fel.

För dessa fyra händelser är Volvo Assistans begränsad
till hjälp på plats enligt punkt 2.3 alternativt bärgning 2.4.
Det som beskrivs i punkt 2.5, 2.6 samt 2.7 gäller inte.
Wolfyswe skrev:Nu vet jag att jag pratar om volvo assistans, men VOC innebär väl ingen gratis bärgning, punkteringshjälp m.m ändå? Utan VOC är ju mer att du kan få snabb kontakt med dem vid olycka eller de håller lite koll på bilen och hjälper dig med frågor, eller kan låsa upp bilen om du
behöver det ect. Utan vid punktering, bärgning m.m är det ju volvo assistans som går in och hjälper, men de på VOC kan ju fixa dit bärgaren
och sånt.
Precis.
andersuw skrev:
Wolfyswe skrev:Låter ju inget vidare, men kan det verkligen stämma?
Ja det ser ut att stämma. Du får inte hjälp via Assistans om du hamnar i en snödriva.

2.1 Vad Volvo Assistans gäller för
Volvo Assistans ger rätt till hjälp på vägen om bilen
är oförutsett och inte beror på bristande underhåll.
Kostnader för följdskador, reparationer och reservdelar
ersätts inte.

Även följande händelser täcks av Volvo Assistans.
•Punktering.
•Strömlöst batteri.
•Drivmedelsbrist eller felaktigt bränsle
•Lås eller nyckelrelaterade fel.

För dessa fyra händelser är Volvo Assistans begränsad
till hjälp på plats enligt punkt 2.3 alternativt bärgning 2.4.
Det som beskrivs i punkt 2.5, 2.6 samt 2.7 gäller inte.

Där ser man.
Då är det säkert så att de anser att om du kör av vägen ner i diket, eller in i en snödriva så är det ett försäkringsärende
och då ska man nyttja sin försäkring och där i ingår ju bärgning, men mot självrisk så klart. Men o andra sidan, har jag kört
in i en isvall eller ner i ett dike så har jag troligen även dragit på mig skador på lack/plast/plåt/hjul/leder ect och då blir det ju
ändå försäkringen som får gå in, och självrisk.

Det skulle väl vara om man kört av vägen och haft en sådan jäkla tur att det inte finns en repa på bilen, inga skador över huvudtaget
men jag behöver hjälp att dra upp bilen. Men hur står "chans" är det?

Nåväl, där ser man.
Jag hade Falck innan på min gamla Peugot, fick användas 1 gång då bilen vägrade starta i carporten trots fullt batteri.
Blev bogsering till verkstad där de inte heller fick igång den på 3 dagar, trots att de bytte allt de kunde hitta, (tändspolar ect)
Till slut när han på 1:an växel skulle hoppa in med bilen i verkstaden (Stod ute i 3 dagar medan de felsökte och bytte saker) så
hoppade den igång. Sedan startade den på täning utan problem.

Men i det fallet hade ju Volvo assistans hjälp med, för det går ju under
"Volvo Assistans ger rätt till hjälp på vägen om bilen
är oförutsett och inte beror på bristande underhåll."

eftersom bilen var servad och oförutsett inte startade en morgon.
Men bra att veta ändå, akta er för diken och snövallar :P

Men detta att VOC inte skulle kunna ge position till bärgaren har jag svårt att tro. Det är ju en del av tjänsten..... :roll:
Wolfyswe skrev:Men detta att VOC inte skulle kunna ge position till bärgaren har jag svårt att tro. Det är ju en del av tjänsten..... :roll:
Som jag skrev tror jag säkert VOC skulle ge position till bärgaren, eller meddela dig vilka GPS-koordinater du har så att du själv kan ge dem till bärgaren, om du verkligen hade behov av den hjälpen därför att du inte hade full koll på var du var. Däremot kan det ju vara så att de inte direkt kan överföra GPS-data från VoC till bärgningsfirman om det gäller ett bärgningsärende som inte Assistans skall svara för. När det gäller Assistansärenden gissar jag att systemet funkar lite smidigare, åtminstone i Sverige.

Vad beträffar giltigheten hos Assistans verkar principen vara att den gäller vid oförutsedda fel på bilen som gör att du blir stående. Och det får då inte vara fel som uppstått till följd av trafikolycka. Exempelvis gäller inte Assistans om du får punktering därför att du kört på en trottoarkant. Möjligen är dock drivmedelsbrist eller felaktigt bränsle ett undantag här. Den typen av problem torde ju vanligen bero på föraren men täcks ändå i viss utsträckning av Assistans.
Intressant läsning om VOC, har beställt de i min nya bil, och ni so,m beställde voc till bilen, fick ni pin koden innan eller när ni hämtade bilen? Är den lätt att para med appen?
pianoman74 skrev:Intressant läsning om VOC, har beställt de i min nya bil, och ni so,m beställde voc till bilen, fick ni pin koden innan eller när ni hämtade bilen? Är den lätt att para med appen?
Jag fick koden när jag hämtade bilen. Säljaren hjälpte mig att komma igång med VOC och få appen att lira, vilket inte var speciellt svårt.
Fick med pin-koden av säljaren medan vi satt på hans kontor (på SMS) och han gjorde iordning det sista och jag skrev på
att jag tagit emot bilen. Sedan gick vi ut tillsammans och han hjälpte mig att installera appen och synka den.
(Man skriver in pin-kod, din inloggning hos volvo (samma som min volvo) och lösenord, samt VIN-nummer på bilen,
men det står i sms:et du får med pin-koden
Sedan hjälper säljaren dig med att ringa första samtalet till VOC med bilen och på så sätt "koppla" den till VOC.
Tack för svar, de ser jag framemot, de låter gött att de hjälper en att parkoppla så allt blir rätt :)
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]