Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev:
DTJ skrev:men å andra sidan så brukar det mesta vara självmarkerande, man "ser" hur man skall göra om man är van att meka.
Hade "det mesta varit självmarkerande", så hade det nog inte funnits någon marknad för Haynes. Bytte själv oljefilterhuset för något år sedan och där var det en jävla skillnad mellan "ett självmarkerande" tillvägagångsätt och relevanta instruktioner, kan jag säga.

Det är en djäkla skillnad på det mesta men har man mekat mycket så brukar det inte vara några problem men naturligtvis så är det en djävla god hjälp med en bok, därför köper jag en direkt det går.
Man spar en hel del tid på det men finns det ingen så är det bara att hugga i,
Yaniz skrev:
DTJ skrev:men å andra sidan så brukar det mesta vara självmarkerande, man "ser" hur man skall göra om man är van att meka.

Skrev: "Ja, ingen kolv i ÖDP som det var förr i tiden" inget annat.
Du har citerat fel person
DTJ skrev:
Yaniz skrev:

Skrev: "Ja, ingen kolv i ÖDP som det var förr i tiden" inget annat.
Du har citerat fel person
Så är det. My bad, jag ber om ursäkt.
Det finns märkning på alla motorer och den "ser" man, på ex D5 2.4 så är den strax före TDC så ingen skall förledas att tro något annat.

Känner man sig inte trygg med det man skall göra så är det bättre att lämna till ngn som kan.
Å andra sidan så var det ju inte det som TS frågade efter, han skall ju inte byta kamrem.
xAx skrev:Hej

Våren närmar sig och då hade ja tänkt göra lite servis på min V70 2.5T 2008.
Inför det vill jag samla info om delar som jag behövar och måste beställa.
Utöver vanlig sevis enl Volvos servisschema hade ja i förtidtänkt byta multirem,
AC-rem,spännare,lagret i magnetkoppling (AC-kompressor),generatorns frihjul.
Kan någon som gjort detta svara med info om verktyg som behövs.

Jag tänker på:

- torxverktyget som behövs för att vrida multremsspännaren medurs för att lossa
remmen?Verkar va T50 eller T60?

- hylsstorlek för att lossa bulten som håller multiremspännaren? Nm för åtdragning?

- dimension på lagret i magnetkopplingen?

Kom också gärna med förslag på bra nätbutiker att handla dessa bildelar.

Nåt speciellt jag måste tänka på?Tacksam för alla svar.

Med vänliga hälsningar
Konstaterar att du ännu inte fått de svar som du efterfrågar.

Du ska använda torxhylsa T60 för att vrida bort spännaren, vilket därefter möjliggör borttagning av multirem.

Skruven som håller spännrullen har en innertorx om T40. Använd hylsa/ lång torxbit. Kan ej svara på Nm men det brukar gå bra att gå på känsla såvida du inte ska dra topplocket och liknande moment som är känsliga avs Nm.

Lagret i magnetkopplingen bör vara 55x35x20 (observera verbet BÖR = inte 100% säker)

Generatorns frijhul bör inte bytas med generatorn på plats utan generatorn bör lyftas ut ur motorrummet. OBS! Frihjulet lossas medurs!!! Specialverktyg krävs, dock inget märkvärdigt. PM:a mig om du vill ha förslag på var du kan beställa verktygen i fråga.

Lycka till!
Då jag tänkt göra samma operation på min bil under våren är jag nyfiken på varför man inte bör byta remskivan på generatorn på plats. Är det av utrymmesskäl eller är det för att man inte ska belasta axeln på fel sätt när man tar av remskivan kanske!?
Variosboy skrev:Då jag tänkt göra samma operation på min bil under våren är jag nyfiken på varför man inte bör byta remskivan på generatorn på plats. Är det av utrymmesskäl eller är det för att man inte ska belasta axeln på fel sätt när man tar av remskivan kanske!?
Enligt min erfarenhet är det av utrymmesskäl svårt att komma åt för att använda båda verktygen som krävs för demontering om generatorn är på plats. Du ska hålla emot med ett verktyg och lossa med det andra dvs du använder båda händerna och det är trångt hur du än bär dig åt.
Rem spännaren skall dras åt med 25nm
Finns många fall där det antingen dragits åt för hårt och bult gått av eller för löst och bult lossnat
Volvo har gått ut med infon Till Volvo återförsäljare att detta skall moment dras och inte slarvas med då det kan bli väldigt dyrt om man inte gör rätt

//Gooose
Yaniz skrev:
Variosboy skrev:Då jag tänkt göra samma operation på min bil under våren är jag nyfiken på varför man inte bör byta remskivan på generatorn på plats. Är det av utrymmesskäl eller är det för att man inte ska belasta axeln på fel sätt när man tar av remskivan kanske!?
Enligt min erfarenhet är det av utrymmesskäl svårt att komma åt för att använda båda verktygen som krävs för demontering om generatorn är på plats. Du ska hålla emot med ett verktyg och lossa med det andra dvs du använder båda händerna och det är trångt hur du än bär dig åt.

Det är självmarkerande:-) Man får inte plats i en volvo men å andra sidan så får man inte upp generatorn heller, så man får skruva lös den och sedan vrida den rätt nere bland allt annat och byta bland övrig goja som finns där under.

Köp verktyget som yaniz rekommenderar för det biltema har är inte riktigt i samma klass.

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

webasto doserpump v70n 07

Hej. Doserpumpen till dieselvärmaren gick s&[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]