Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Att växellådan går utan lockup en stund när det är kallt är inte för att inte överbelasta lådan, utan för att fortare få upp rätt drifttemperatur på växellådeoljan.
Det påstående baserad du på vad?

Jag säger att det för att snabbare göra att motorn når driftstemperatur, för att så snabbt som möjligt uppnå minskade utsläpp
Ja, det gör väl någon nytta i det fallet också, men skillnaden i belastning på motorn är ju rätt marginell. Den förhållandevis lilla förlusten i växellådan, som ska värma den, kommer förstås från motorn, men i jämförelse med resten av framdriften av bilen så spelar det nog större roll att den dieseldrivna värmaren går in och hjälper till att höja temperaturen. När det är kallt ute.
En kallstart på sommaren är ju en kallstart, den också, sett ur motorns synvinkel, men då kopplas lockup in omgående. Så att det är främst växellådan de tänkt på är tämligen uppenbart.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
2013xc70 skrev:
StefanN skrev:Ja, då har Polestar fel när dom säger att dom inte gör nåt då?
Ja, det er et faktum at det legges inn et gearprogram. Om det er volvo d5 oppdattering vet jeg ikke, men det legges inn sammen med polestar.
När jag Polestar-uppgraderade min D5 laddades mjukvara in i växellådans/girkassens styrbox (TCM). Det vet jag till 100% eftersom jag var på plats och följde hela processen från början till slut. Efter uppgraderingen är karaktären på växellådan/girkassen markant annorlunda än innan. Men huruvida det var fråga om en "normal" uppdatering av TCM-programmet som görs när man ändå byter programvara i ECM, eller om det faktiskt var en del av Polestar-uppgraderingen kan jag inte svara på säkert. Dock tycker jag att det är troligt och sannolikt att man anpassar programvaran i TCM för att bli mer harmonisk tillsammans med de nya förutsättningarna som motoroptimeringen innebär.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kollade mina papper nu från polestaruppgraderingen, Polestar ändrar mjukvara i ECM och CEM, däremot i mjukvaruuppdateringar som ingick i servicen uppdaterades bl.a TCM.

Håller till 100% med att den växlar mycket mer harmoniskt efter polestar uppdateringen, den som säger något annat har inte kört en bil före/efter polestar... :wink:
apersson850 skrev:Ja, det gör väl någon nytta i det fallet också, men skillnaden i belastning på motorn är ju rätt marginell. Den förhållandevis lilla förlusten i växellådan, som ska värma den, kommer förstås från motorn, men i jämförelse med resten av framdriften av bilen så spelar det nog större roll att den dieseldrivna värmaren går in och hjälper till att höja temperaturen. När det är kallt ute.
En kallstart på sommaren är ju en kallstart, den också, sett ur motorns synvinkel, men då kopplas lockup in omgående. Så att det är främst växellådan de tänkt på är tämligen uppenbart.
Då har man väl tagit bort den här funktionen
Kod: Markera allt
Catalytic Converter Start – This function helps the engine to reach operating temperature by preventing converter lockup and delaying the 1-2 and 2-3 upshifts when the engine is cold. This is a normal function.
Hur som helst så upplever man att lådan funkar bättre med bilen efter optimeringen. Det är väl det viktigaste...?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag trodde att funktionen att hålla varvtalet uppe mest var till för att "tända" katalysatorn på bensinmotorförsedda bilar.
Men en D5 gör så ändå, vare sig man har Polestar eller ej.
Att garantin inte påverkas av en polestar optimering är ju känt. Men hur är det med försäkringen? Går den upp i och med att motorstyrkan går upp? Nu pratar jag självklart om man väljer att registreringsbesikta bilen, vilket jag funderar på att göra.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
anna1984 skrev:Att garantin inte påverkas av en polestar optimering är ju känt. Men hur är det med försäkringen? Går den upp i och med att motorstyrkan går upp? Nu pratar jag självklart om man väljer att registreringsbesikta bilen, vilket jag funderar på att göra.
Ingen skillnad för mig heller, Volvia.

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]

Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]