Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bampe
Tack så hemskt mycket, nu känns det som att jag ska kunna fixa till det här till helgen om det blir lite bättre väder. Annars får jag komma in tillbaka för fler råd.

Mvh Bampe
av volvoyamha
Har du en BRA garagedomkraft och ett garagegolv som är BRA, så kan du skruva loss kardan, antar datt den sitter med tre bultar,
Sedan ställer du under domkraften, hä en trä klots mellan domkraften och v-lådan(skall se ut som följande, MOTOR-V-lådan<--domkraft så du inte ställer domkraften åt något tokigt håll). hissa upp så precis att den bara nudar,
Skruva loss v-låds balken, sitter med två 13, 14 eller 17mm bultar. original är det väl 13, eller 14mm.
Då går det ''enklare'' att att bryta isär lådan ifrån motorn,

OBS du kan inte bryta hur lång som helst för då glider ingående axeln ifrån lådan ur motorn och då kan det bli struligt, se även till så du inte bryter mellan låda och motor så du knäcker spaken(då behöver du ta i)

Mvh Anders
av Bampe
Inte klar med projektet än då jag var på jobbet hela lördagen, och letat elfel på söndagen(visade sig vara en urryckt koppling i kompressorna) . Men jag har fått lös alla skruvarna utom den översta som nog sitter ännu trängre till än givaren i sig, men den är nog på gång. Är ute på infarten och skruvar så domkraftslösningen blir det sämre med. Men vart ska man bryta sen för att inte få ännu mer saker som ska bytas ut ?

Mvh Bampe
av Bampe
Nu är det fixat . Kletade fast den nya givaren med nån svart kletremsa jag fick hos glasmästaren, sen kunde jag köra bilen till en kompis som har lyft. Där orkade vi till slut få dit grejerna. Ska dock tilläggas att fästet inte passade då bussningarna satt 0,2 mm bredare än på originalet. Så efter lite filning och putsning så gick det dit. Så om det är nån mer som får krångel så kan det vara lika bra att mäta direkt så det inte uppstår andra konstigheter.

Tack för hjälpen !

/Bampe
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]