Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du fick ju ut den felkod du tidigare hade i generisk form (P0422) snarare än Volvoform (ECM-4801). Då är det knappast någon särskilt Volvospecifik läsare det handlar om. En sådan bör leverera koderna i Volvos format och läsa samtliga koder, inte bara dem där det finns en generisk form som enligt lag måste kunna läsas med vilken OBD-läsare som helst.

När det gäller den mätning av sonderna som du gjort går det förstås att fastställa strömstyrkan på signalen från främre sonden. Problemet är att den inte säger något om vilken signal den sonden levererar till ECM eftersom signalen är pulsad. Även om vi visste signalen skulle det vara svårt att säga något om hur väl katalysatorn fungerar. VIDA säger bara att ECM-4801 sätts på basis av en jämförelse mellan främre och bakre sondens värden men preciserar inte hur den jämförelsen närmare bestämt går till.

Vad felkodssituationen just nu säger är att du inte har något fel på sonderna och, sedan ECM-4801 försvunnit, inte heller något fel på själva katalysatorfunktionen. Mot den bakgrunden tror jag inte man kan komma så värst mycket längre just nu. Som alltid är det svårt att felsöka när felet inte behagar visa sig. Bara att tuta och köra tills vidare. Återkommer felkod ECM-4801 bör du felsöka enligt anvisningarna för den koden (se mitt tidigare inlägg i tråden om den saken).
Läsaren visar både OBD2 och Volvokoderna. Jag bara skrev inte ned den i första inlägget för jag mindes inte exakt vad den var, men den motsvarade OBD2-koden. Den är specifik och jag har hämtat mycket exotiska detaljkoder för reläer och annat förut. Min erfarenhet kan bara rekommendera den.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

Annars har jag nog tänkt strunta i det tills det dyker upp igen. Jag hade mest tänkt att göra som rid54 föreslog att läsa av under körning för att ha lite mer data.
OK. Jag vill minnas att det var den läsaren vi talade om när det begav sig för något år sedan. Var därför lite förvånad över att du rapporterade en generisk kod. Alltid bättre att ange de Volvospecifika av flera bra skäl. Exempelvis är folk annars benägna att tro att du har ett mindre kompetent läsverktyg än du i själva verket har. Trevligt i vart fall att höra att läsaren funkar bra men hoppas att du slipper se ECM-4801 igen. :D
Det hoppas vi på. Annars finns detta:

http://pamaku-auspuff.de/produkt-kataly ... 12536.html

Katalysator för turbomotorerna för 230 euro + lite frakt som inte var så farligt. Frågan är om de är tillräckligt bra för att slippa lampa trots att de är helt nya. Jag skulle nog chansa på det om jag behövde. 7000 kr på Mekonomen känns ju sådör.
Kan kanske funka. Fast tycker bil-/motorspecen ser lite oklar ut för ditt vidkommande. Som jag tolkar det är den specad för S60 T5, inte S60 2.4T. Skall enligt specen funka på S80 med lättrycksturbo men det är inte säkert att det är samma avgasrör som på din. Kan hänga på fattningar/grovlek på rör. Annars kanske man kan hitta en katalysator på skroten.

Även om felkoden kommer tillbaka skall man inte heller ta för givet att det är "katten" som givit upp. Mitt intryck är att katalysatorfel är rätt ovanligt på dessa bilar trots att de hunnit bli rätt gamla och det finns som sagt en hel del andra tänkbara orsaker till ECM-4801.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]