av andersuw - mån 21 nov 2016, 15:38
- mån 21 nov 2016, 15:38
#1127130
Du fick ju ut den felkod du tidigare hade i generisk form (P0422) snarare än Volvoform (ECM-4801). Då är det knappast någon särskilt Volvospecifik läsare det handlar om. En sådan bör leverera koderna i Volvos format och läsa samtliga koder, inte bara dem där det finns en generisk form som enligt lag måste kunna läsas med vilken OBD-läsare som helst.
När det gäller den mätning av sonderna som du gjort går det förstås att fastställa strömstyrkan på signalen från främre sonden. Problemet är att den inte säger något om vilken signal den sonden levererar till ECM eftersom signalen är pulsad. Även om vi visste signalen skulle det vara svårt att säga något om hur väl katalysatorn fungerar. VIDA säger bara att ECM-4801 sätts på basis av en jämförelse mellan främre och bakre sondens värden men preciserar inte hur den jämförelsen närmare bestämt går till.
Vad felkodssituationen just nu säger är att du inte har något fel på sonderna och, sedan ECM-4801 försvunnit, inte heller något fel på själva katalysatorfunktionen. Mot den bakgrunden tror jag inte man kan komma så värst mycket längre just nu. Som alltid är det svårt att felsöka när felet inte behagar visa sig. Bara att tuta och köra tills vidare. Återkommer felkod ECM-4801 bör du felsöka enligt anvisningarna för den koden (se mitt tidigare inlägg i tråden om den saken).
När det gäller den mätning av sonderna som du gjort går det förstås att fastställa strömstyrkan på signalen från främre sonden. Problemet är att den inte säger något om vilken signal den sonden levererar till ECM eftersom signalen är pulsad. Även om vi visste signalen skulle det vara svårt att säga något om hur väl katalysatorn fungerar. VIDA säger bara att ECM-4801 sätts på basis av en jämförelse mellan främre och bakre sondens värden men preciserar inte hur den jämförelsen närmare bestämt går till.
Vad felkodssituationen just nu säger är att du inte har något fel på sonderna och, sedan ECM-4801 försvunnit, inte heller något fel på själva katalysatorfunktionen. Mot den bakgrunden tror jag inte man kan komma så värst mycket längre just nu. Som alltid är det svårt att felsöka när felet inte behagar visa sig. Bara att tuta och köra tills vidare. Återkommer felkod ECM-4801 bör du felsöka enligt anvisningarna för den koden (se mitt tidigare inlägg i tråden om den saken).
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut