Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det roliga är att många av de som tycker 900 serien var sista riktiga volvon inte ens var födda när de kom utan bara säger vad alla andra 740 raggare tycker :P
Ja det var volvos 5 cylindriga motor som sitter i ford rs.
Är utmärkt värme i V70 och 1000 gånger säkrare vid krock men jag har 740 vintertid för leka med. Då är de sjukt roliga men i övrigt tråkiga......
Schmoyoho skrev:
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:Får jag fråga vad du gör med en V70 istället för att ha en 940 med en T5/T6?
Visst får du det. Kom över den billigt av en granne av en ren slump faktiskt. Jag gillar motorn och inredningen samt fronten på x70.
En 960mkII/S90 T6 är väl dock en liten dröm jag har :P Antingen det eller RWD-konvertera en x70... Eller både och kanske :mrgreen:
960 var jag lite intresserad av för några år sedan men har för mig det var automat som gällde om man ville ha 204 hk-motorn, eller om det bara var dåligt utbud på manuella med många hästar.

Hade du kört någon NY 90-serie förresten? P3:orna gick från nya till mindre nya i mina ögon väldigt snabbt, men då kanske man snart kan rättmätigen proklamera de som "den senaste sista volvon" som det finns VIDA+DiCE till och med riktiga 5-/6-/8-cyl motorer till :D
960 fanns bara med automat för 3.0an, men S/V90 fanns även med manuell om jag minns rätt. Dock är dom väldigt ovanliga. Det är ju dock inga problem att byta till manuell på 3.0orna om man vill det. Enda nackdelen är väl att vitblocks M90'in är relativt dyr, samt att M90 överlag har en fruktansvärt svag 3a.

Nej jag har inte kört någon av dom nya 90-serierna, utseendet skrämmer iväg mig som värsta fågelskrämman :lol:
Har dom nya modellerna inte stöd för VIDA+DiCA? :shock:
Nexus skrev:Det roliga är att många av de som tycker 900 serien var sista riktiga volvon inte ens var födda när de kom
Född och uppväxt i 200, 700 och 900-serien :-)-) Och även 800/x70 till viss del. 700-serien är dock faktiskt den serie jag har minst personlig erfarenhet i. Det jag vet om dom är att 744 är rätt kass på vintern då dom väger alldeles för lite bak. Ett par cementsäckar och/eller fjortis-raggar-baslådar är ett måste för att komma någonstans :mrgreen: Men sladda går det ju göra i dom, alldeles för bra :lol:
200-serien var jag väl lite för ung för att ha det intresset/uppmärksamheten på.

Värme 900 kontra x70... Tycker dom ligger rätt lika faktiskt, dvs fantastisk båda två :) Möjligt att 940 är liiiite bättre/snabbare med tanke på hur varma rödblockarna blir på en gång.
1000 gånger säkrare vid krock.. Nja, kanske jämnfört med 740 utan SIPS och/eller utan airbag öht. Men jämnfört med 900-serien med både SIPS och airbag så är det inga större skillnader. Största skillnaden är väl att x70 inte löper lika stor risk att få påhälsning av motorn i kupén :P Båda modellerna är dock uppbyggda med deformationszoner och står sig väldigt illa vid krock med dom moderna tegelstenarna, tyvärr. Men skulle man krocka en 900 med x70 så tror jag inte det skulle vara så stor skillnad. Det skulle vara skoj att se dock :)
Lucif3r skrev:Nej jag har inte kört någon av dom nya 90-serierna, utseendet skrämmer iväg mig som värsta fågelskrämman :lol:
Har dom nya modellerna inte stöd för VIDA+DiCA? :shock:
[...]
1000 gånger säkrare vid krock.. Nja, kanske jämnfört med 740 utan SIPS och/eller utan airbag öht. Men jämnfört med 900-serien med både SIPS och airbag så är det inga större skillnader. Största skillnaden är väl att x70 inte löper lika stor risk att få påhälsning av motorn i kupén :P Båda modellerna är dock uppbyggda med deformationszoner och står sig väldigt illa vid krock med dom moderna tegelstenarna, tyvärr. Men skulle man krocka en 900 med x70 så tror jag inte det skulle vara så stor skillnad. Det skulle vara skoj att se dock :)
Ge dem en chans skulle jag säga, ta dig en minut att provköra eller iaf provsitta? De har självklart VIDA-stöd, t.o.m över wifi, men skillnaden är att det inte finns någon nyare VIDA-version än 2014D = inga MY16 eller senare går att läsa av för oss hemmapulare, bara Volvo kan göra det. Finns inga instruktioner, reservdelskataloger eller annat för 90-serien.

Angående krocksäkerhet är airbags bara halva svaret, mycket är deformationszoner att tacka. Jag vet inte om det finns något krocktest mellan 900 och V70 men fifth gear smällde en 940 i en Renault Modus:
SkauneJohan skrev:
fjohan82 skrev:Nej nej! Det är nog en sånhär som TS vill köpa: http://teknikensvarld.se/bildgalleri/me ... 3-amg-6x6/ :-O) :mrgreen:

Kan ingen galen människa nånstans bygga en dito på en ny XC90?! :-O) :-)-)
även vanliga gwagen är ok, speciellt med om617 eller om602 diesel :-)-)
nu pratar vi riktiga kvalitets vagnar :D hade inte suttit fel med en 603 turbo heller, med pump från mynä eller dieselmeken
Schmoyoho skrev:Hade du kört någon NY 90-serie förresten? P3:orna gick från nya till mindre nya i mina ögon väldigt snabbt, men då kanske man snart kan rättmätigen proklamera de som "den senaste sista volvon" som det finns VIDA+DiCE till och med riktiga 5-/6-/8-cyl motorer till :D
P3..? Vad är det?
llesrof skrev:P3..? Vad är det?
Beteckningen på en volvo-plattform. V-/XC70 II, S80 II och V-/S-/XC60 räknas dit. Modellerna mellan ca 2008-2017. P2 är V70N m.fl och P1 tror jag är första generationens V70, osäker på om 850 hör dit.
Schmoyoho skrev:
llesrof skrev:P3..? Vad är det?
Beteckningen på en volvo-plattform. V-/XC70 II, S80 II och V-/S-/XC60 räknas dit. Modellerna mellan ca 2008-2017. P2 är V70N m.fl och P1 tror jag är första generationens V70, osäker på om 850 hör dit.
P80 = 850 S/V/CC70
P1 = C30 /C70 / S40 / V50
P2 = S60 /V70N S80 XC70 XC90
P3 = S/V/XC60 S80II / V/XC70II
P5 = SPA = S/V/XC90 i produktion nu.

/Thomas
Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.