Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Problemet med fartkameror i navigationssystemet är att det i flera europeiska länder numera är förbjudet att inneha utrustning som kan visa och varna för fartkameror. Det krånglar till det för bl.a. Volvo, eftersom man då måste göra navigationssystemen extra invecklade. Man väljer då att helt ta bort funktionen för att slippa utveckla system med en mängd olika mjukvaror, man kan då slippa undan med en gemensam mjukvara för hela EU.
av andersuw
apersson850 skrev:Jag vet dock att kameror har ingått i vissa versioner, men jag tror de gjorde det enbart i modellerna som inte hade hårddisk i bilen, utan där kartan låg på en DVD som man var tvungen att ha kvar i bilen hela tiden. Jag har inte själv haft någon sådan bil.
Nej det stämmer inte. Bilar av senaste årsmodell (2015 och 2016), med Sensus Connect och Sensus Navigation, har fartkameravarning via ordinarie kartdata. Det är mycket möjligt att samma sak nu finns i det uppdaterade navisystem till närmast föregående årsmodeller som den här tråden handlar om. Däremot har det aldrig funnits fartkameravarning till det DVD-baserade RTI-system som sitter i min 02:a.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
MarcusJ skrev:Problemet med fartkameror i navigationssystemet är att det i flera europeiska länder numera är förbjudet att inneha utrustning som kan visa och varna för fartkameror. Det krånglar till det för bl.a. Volvo, eftersom man då måste göra navigationssystemen extra invecklade. Man väljer då att helt ta bort funktionen för att slippa utveckla system med en mängd olika mjukvaror, man kan då slippa undan med en gemensam mjukvara för hela EU.
Som framgår av mitt tidigare svar till apersson850 har bilar av senaste årsmodell (2015 och 2016), med Sensus Connect och Sensus Navigation, fartkameravarning via ordinarie kartdata. Problemet med förbud mot fartkameravarnare i vissa länder har man istället löst genom att inte lägga in några kameror på kartan i just de länderna. Det finns således inga kameror på kartan i Schweiz och Frankrike, där det helt klart är förbjudet, och inte heller i Tyskland, där rättsläget är lite oklart. Det kan hända att det saknas i vissa andra länder också. Har bara kollat de länder där jag kör bil rätt ofta. Vill man ha fartkameravarning även i länder där det är förbjudet går det förstås att ordna. Men då får man hitta andra data än dem Volvo själva tillhandahåller.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Jag vet dock att kameror har ingått i vissa versioner, men jag tror de gjorde det enbart i modellerna som inte hade hårddisk i bilen, utan där kartan låg på en DVD som man var tvungen att ha kvar i bilen hela tiden. Jag har inte själv haft någon sådan bil.
Nej det stämmer inte. Bilar av senaste årsmodell (2015 och 2016), med Sensus Connect och Sensus Navigation, har fartkameravarning via ordinarie kartdata. Det är mycket möjligt att samma sak finns på det uppdaterade navisystem som finns till närmast föregående årsmodeller och som den här tråden handlar om. Däremot har det aldrig funnits fartkameravarning till det DVD-baserade RTI-system som sitter i min 02:a.
jag har fartkameravarning DVD/RTI.Karta från 2014
av andersuw
OK. Jag påstår inte att fartkameror saknas på alla DVD-baserade RTI-system som Volvo haft, bara att det inte finns på det första DVD-baserade systemet, det som infördes på P2-bilarna vid MY -02. Det du har i din 10:a är ett annat system än det jag har i min 02:a.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:OK. Jag påstår inte att fartkameror saknas på alla DVD-baserade RTI-system som Volvo haft, bara att det inte finns på det första DVD-baserade systemet, det som infördes på P2-bilarna vid MY -02. Det du har i din 10:a är ett annat system än det jag har i min 02:a.
Okey jag är inte så insatt i de olika systemen.Mer än att de ser likadan ut 02 och 10.Skärm som kommer upp ur instrumentbrädan.Men nåt borde ju hänt mellan 02 och 10.En undran du som har en 02 och en 15 var det va?Finns det mer finesser på den nyare,eller är det ungefär lika?Är upplösningen bättre på den nyare skärmen.Gäller iofs hela bilen.Är den nya bättre på allt.Bortsett från slitagegrejor.Eller finns det nåt som du tycker är bättre på den äldre.
av andersuw
snepo skrev:Mer än att de ser likadan ut 02 och 10.Skärm som kommer upp ur instrumentbrädan.Men nåt borde ju hänt mellan 02 och 10.
Ja något borde ju ha hänt eftersom det uppenbarligen inte är samma system "under huven" trots att de ser ganska lika ut. Det jag har heter MMM och ditt heter MMM2. Men jag vet faktiskt inte vad som skiljer rent funktionellt utöver det faktum att den nyare varianten har fartkameravarning medan den gamla saknar det.
snepo skrev:En undran du som har en 02 och en 15 var det va?Finns det mer finesser på den nyare,eller är det ungefär lika?Är upplösningen bättre på den nyare skärmen.
Jag har ännu inte riktigt provkört den nya navin så mycket att jag vet var den går för fullt ut. Det blir dock läge för det nu under semestern på kontinenten med tillhörande köer på Autobahn. ;-) Men så vitt jag hittills kunnat se är den nya navin bättre i följande avseenden:

* Bättre upplösning och snyggare grafik (fast det här är egentligen mer än en estetisk fråga än en funktionell)
* Bättre ljusstyrka på skärmen (den gamla är ibland för mörk, särskilt i solsken och när den är kall)
* Snabbare beräkning/omräkning av rutt
* Visuella köranvisningar även i kombiinstrumentet (i alla fall om man har digitalt sådant)
* Hela Europakartan tillgänglig samtidigt (inte bara en del så att man ibland måste växla DVD)
* Fria kartuppdateringar
* Inmatning av destination via röstkommando (d.v.s. mindre knappande)
* Fartkameravarning
* Möjlighet att importera och exportera POIer
* Troligen fler POIer som följer med kartan (har inte riktigt haft tillfälle att testa detta fullt ut)
* Möjlighet att gå direkt från navin ut på Internet för sökning den vägen efter mackar, restauranger, hotell, parkeringar etc.

På minussidan noterar jag dock att den nya har sämre knappreglage eftersom den separata knappsatsen på baksidan av ratten saknas. På den nya styr man navin via den vanliga knappsatsen på höger sida av ratten och dess endimensionella tumhjul kan inte fullt ut ersätta fyrvägskontrollen på baksidan av ratten. Det gäller framförallt i två lägen: När man skall knappa in en destination och när man skall scrolla kartan.

Det tar längre tid att knappa in en adress med den nya än med den gamla. Men det gör inte så mycket eftersom man nu kan mata in adressen via röstkommando istället, vilket går fortare och är bekvämare, framförallt om adressen skall matas in under körning. Om man skall scrolla kartan måste man använda knappsatsen (siffrorna) på mittkonsolen vilket förstås inte är särskilt bekvämt. Scrollningen går också segt och ryckigt. Å andra sidan är det kanske inte så ofta man har behov av att scrolla.
snepo skrev:Gäller iofs hela bilen.Är den nya bättre på allt.Bortsett från slitagegrejor.Eller finns det nåt som du tycker är bättre på den äldre.
Jo det finns faktiskt en del punkter där jag föredrar gamlingen även om listan över plus förstås är mycket längre för den nya. De minus jag så här långt kan se för den nya är följande:

* Fulare på utsidan (förstås bara en smaksak men V70N tycker jag har en elegans i linjerna som V70 II saknar)
* Ingen inbyggd telefon och bluetoothlösningen inte lika bra i alla avseenden (ingen högtalare i nackstödet, ingen "sekretesslur", ingen tillgång till extern GSM-antenn trots att det finns en)
* Sämre handskfack (jag kan knappt se vad som finns där och allt har en benägenhet att trilla ur när man rotar)
* Sämre lösning när det gäller luckan i lastgolvet och när det gäller brandsläckare (se min "klagovisa" i slutet av det här inlägget)
* Sämre skyltbelysning (men det är åtgärdat genom byte till LED)
* Sämre ljudkvalitet i stereon (jag har Premium Sound på båda bilarna, i båda fallen dock utan subwoofer)
* Ingen CD-växlare (men CD är förstås "ute" nu ;-) )
* Telefonstyrd fjärrstart av värmare bara via VoC (den telefonstyrda fjärrstarten i min gamla funkar utan VoC-abonnemang, utan telefonavgifter och är helt oberoende av hur VoC-servrarna mår men detta kanske går att fixa till den nya också om man vill)
* Inga möjligheter att få låscylinder och inre handtag på bakluckan (vilket jag just satt dit på den gamle)
* Lite sämre bakåtsikt (nedre rutkanten sitter högre)
* Inte lika lättmekad (kanske delvis beror på att jag är mindre van vid den nya men jag tror inte att det enbart handlar om det)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]