Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:Sen gör ju S/S noll nytta om man inte bor i Stockholm, S/S har max hållit min motor avstängd 60 min under de år jag ägt bilen, det är alltså 6 deciliter diesel jag sparat på 4 år. Undrar hur mycket mera det dragit pga extrabatteri och större startmotor?
Verkligen tråkigt att höra. Du får uppvakta dina kommunalpolitiker och be dem få en hoper rödljus på plats med omedelbar verkan för sådär kan det ju inte fortsätta. Järnvägsövergångar är också värda att beakta i det här sammanhanget. Det blir särskilt långa och fina stopp just där. Här i Uppsala är vi lyckligtvis fortfarande otidsenliga nog att ha ett antal sådana mitt i stan, mer eller mindre. Förutom rödljus och bilköer så det räcker och blir över för S/S-ändamål trots att jag bor i landsorten. ;-)
av andersuw
VolvoB20 skrev:Porsche har väl två elpumpar, en som håller oljetrycket uppe och en som cirkulerar kylvattnet.

Jag vet inte om Volvo också har samma teknik.
Min VEA-motor (D4) har tre kylvätskepumpar varav två elektriska, en för start/stopp och en för EGR. Däremot är oljepumpen mekanisk men med variabelt deplacement för optimal tryckreglering.
av andersuw
Derank skrev:sportläget funkar men då kan du ju lika gärna trycka av S/S på knappen. Det är ju enklare än att tryck spaken åt sidan i varje korsning. Jag funderar på om man kopplar loss det lilla batteriet under torpeden, då borde ju inte S/S slå in.....kanske
Om du kopplar bort det batteriet slutar S/S säkert att fungera. Misstänker dock starkt att du kommer att få ett felmeddelande som envetet påtalar det faktum att så är fallet.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Ett felmeddelande i displayen är ju bättre än S/S, ska testa nån dag
Användarvisningsbild
av joel80
Om du vill chansa på antisladdsystemets funktion kan du ju sätta i en sån där som min hyrbil hade.. kolla föregående sida i den här tråden.
av andersuw
Jefe skrev:När jag inte vill att s/s ska användas så lägger jag bara i sportläget på automaten innan jag kommer fram till stoppet så slipper jag den tillfälliga avstängningen sen lägger jag i normal läge igen när jag rullar iväg och kör vidare.
Funkar bra för mig iaf.
Det här med hur man på enklaste/bekvämaste sätt tillfälligt kan sätta autostopp ur funktion vid de enskilda tillfällen när man vet eller tror att stoppet kommer att bli mycket kort tycker jag för egen del är intressantare än möjligheterna att sätta systemet ur spel på något mer permanent eller kontinuerligt sätt. Det lönar sig ju inte ens ur bränslebesparingssynpunkt att stänga av motorn om stoppet blir väldigt kort (tror mig ha sett 15 sekunder nämnas som gränsvärde i någon Volvokälla som jag dock inte hittar just nu) eftersom det kostar lite el att autostarta och den elen sedan måste återskapas av generatorn.

En teknik jag redan lärt mig och som funkar vid kökörning (i alla fall med automat) där kön rullar långsamt framåt men med relativt få eller mycket korta stopp är att låta bilen rulla mycket långsamt, på tomgång, mellan stoppen, så att farten inte överstiger 8 km/h (vilket enligt manualen är gränsvärdet för att ett autostopp skall ske efter att motorn startats).

Enligt manualen för min bil skall S/S även avaktiveras om köassistenten är på men hur detta funkar i praktiken har jag inte testat ännu.

Att tillfälligt gå över i sportläge har jag ännu inte provat men det låter som ett gångbart tips. Lättare att greppa växelväljaren än att treva efter S/S-knappen på mittkonsolen. Om man som jag har växlingspaddlar på ratten kan ett alternativ möjligen vara att temporärt gå över i manuellt läge via paddlarna.

Ytterligare en variant som jag inte testat är att vrida lite på ratten fram och tillbaka precis när bilen gör sig beredd att autostoppa. Enligt manualen skall då autostopp utebli men hur väl detta funkar i praktiken återstår att se. Vad jag redan vet är att bilen autostartar om man försöker vrida på ratten efter autostopp.

Finns det flera intressanta bud på detta tema?
Användarvisningsbild
av Derank
joel80 skrev:Om du vill chansa på antisladdsystemets funktion kan du ju sätta i en sån där som min hyrbil hade.. kolla föregående sida i den här tråden.
Har ingen dragkrok. Annars hade jag kört med den där pluggen

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av mattish
Är det bara jag som njuter av hur tyst och vibrationsfritt det blir när motorn stannar?
Vintrar och varma somrar är ju skitjobbigt när S/S inte fungerar :evil:

Det VAG har på sina s/s bilar är att man trycker lite lättare på bromsen vid ex. stoppskylt för att motorn inte ska stanna. Det saknades på volvon faktiskt.

Men nu är tröskverket sålt och hybrid införskaffad :lol:
Användarvisningsbild
av Perra83
Vad händer om man kopplar ur det extra lilla batteriet?

S/S är bara störande. Ibland får ja vänta på att garageporten ska gå upp eller när ja backar in och bara stannar för att dra växelspaken två hack till R då stannar motorn.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]