Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
Vi glömmer det å går vidare tycker jag.
Har det gått bra med bilen?
Jag har för mig att det är ganska lätt att byta cylinder och anpassa den till nyckeln, men kan ha fel där.
av andersuw
andy78 skrev:Vi glömmer det å går vidare tycker jag.
Har det gått bra med bilen?
Jag har för mig att det är ganska lätt att byta cylinder och anpassa den till nyckeln, men kan ha fel där.
Det är i och för sig inte svårt att anpassa en cylinder till nyckeln om man har rätt delar. Jag har själv gjort det på den låscylinder jag är på väg att montera på bakluckan till min 02:a och som jag plockade på skroten. Problemet i det fallet var att få tag i de "ryttare" (en serie brickor, fyra på vänster sida av cylindern och fyra på höger) som passar en viss nyckel men det gick med lite möda. Har man en defekt låscylinder som passar nyckeln att utgå från, som man kanske kan hoppas att TS har, är det förstås lättare. Det gäller då bara att flytta över befintliga ryttare tlll samma position på den nya låscylindern. Sedan kan det förstås också hända att den gamla cylindern och/eller dess infästning låter sig repareras.

Såhär kan det se ut när nyckelpusslet börjar.
Bild

Och såhär ser det ut när man lyckats få till det. Ingen av ryttarna bör sticka ut på någon sida av cylindern när nyckeln sitter i låset.
Bild
av rid54
Jag har inte bidragit så mycket här, men vill gärna framhålla att jag är lite impad av att det ser ut att ha spårat rätt efter att det hettat till lite. Inte alla diskussioner blir sådana, så det är väl värt stor cred till de inblandade just här att det gick som det gick...!
av MadMikeSweden
Jag ska hissa upp bilen i morgon och sätta ström på generatorn eller startmotorn med förhoppning om att det ska ge så pass mycket ström till batteriet så det går att öppna bilen med larmdosan
av rid54
Kommer man åt startmotorns "stora anslutning" så är den i alla normala bilar kopplad direkt till batteriets pluspol (alltså den tjockare kabeln från statmotorn). Kan man haka på + från en batteriladdare där och sedan minus till en metalldel på motorn, så bör man kunna mata in ström i batteriet. Efter en stund borde fjärrlåset kunna reagera på nyckeln (om nyckelns batteri är som det ska...).

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]