Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Någon dag när jag inte har något annat för mig ska jag läsa igenom bruksanvisningen för att se om jag hittar något om detta. Någonstans har jag läst om start på tvåan, det vet jag, men jag minns inte i vilket sammanhang.
När det gäller automatlådan jag har så är det möjligt att starta både på tvåan och trean, om man vill. Tanken är att man ska kunna använda det om man vill begränsa startmomentet, till exempel om man står på våt is och inte kommer någon vart. Ibland kan det ju gå om man gasar extremt försiktigt.
Jag har aldrig behövt använda den funktionen. Kör jag fast är det oftare på mjuk mark med släpfordon efter, och då behövs det moment för att ens få hjulen att snurra.
av Knota
"Nya" generationen verkar det som att man petar i 3:an på Geartronicen för att få Winter-start.
Sidan 108 i 2011:s bibel.
av Schmoyoho
Knota skrev:"Nya" generationen verkar det som att man petar i 3:an på Geartronicen för att få Winter-start.
Sidan 108 i 2011:s bibel.
Om man har vinterläge aktiverat på en bil som har en sådan knapp så fortsätter väl bilen skippa ettan (tvåan?) tills man stänger av det. Växlar man till trean på en P3-bil så startar den väl på trean men växlar som vanligt efter det... eller? Det är väl inget vinterläge i sig utan inte krångligare än att man faktiskt startar på trean.
Användarvisningsbild
av apersson850
På min bil är det ju så att för att kunna starta på något annat än lägsta växeln måste man flytta växelväljaren till läget för att växla manuellt, och där trycka den mot + en eller två gånger, beroende på om man vill starta på tvåan eller trean. Något högre än trean tillåter den inte start på. Kör man sedan iväg på trean så kommer den att fortsätta ligga i. Du är ju i manuellt läge. För att återgå till automatik måste spaken föras tillbaka till läge Drive.
av Schmoyoho
Jag har inte testat just att starta från 2/3 och sedan stanna men jag har för mig att om du överskridit någon viss hastighet med dem växlarna så ska lådan själv gå ner på ettan som vanligt... tror jag. Men om du startar på tvåan och sedan ligger och fiskör i låg hastighet så skippar den ettan. Om det är ett vinterläge vet jag däremot inte... eller om det förhåller sig exakt så. Vill minnas något sånt från instruktionsboken.
av perhall
Fisch skrev:Tack för svar!

Vet ni vilket år Haldex gen4 introducerades?

Tog in priser från Bilia på att byta olja i växellådan samt AWD(växel+låda), 4000 resp 5000. Har du bytt oljorna för AWD också apersson850?
Eftersom det inte ingår i serviceprogrammet ser jag ingen anledning alls att göra det på märkesverkstad!
Användarvisningsbild
av apersson850
Schmoyoho skrev:Jag har inte testat just att starta från 2/3 och sedan stanna men jag har för mig att om du överskridit någon viss hastighet med dem växlarna så ska lådan själv gå ner på ettan som vanligt...
Startar man på trean genom att lägga lådan i läge 3 manuellt, så fortsätter den köra med manuellt växelval precis som vanligt. Vilket innebär att den inte växlar på eget bevåg mer än när hastigheten på vald växel blir sådan att varvtalet blir för högt eller för lågt. Så stannar du växlar den ner till tvåan och sen ettan. Ökar du farten så växlar den upp när du når maxvarv. Men går över till normal automatisk växling, motsvarande läge D, det gör den inte.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]