Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:Transsylvanien..? Glöm för tusan inte vitlök och ett par krucifix. En flaska vigvatten är bra också. Be en präst välsigna spolarvätskan så har du båda funktionerna.
Ja några turistfällor får det väl bli....

Bild
Detta kommer bli en spännande resa.
Jag körde till just Transylvanien 2009, via Ungern(Polen,Tjeckien och Ukraina besöktes också)
Innan vi åkte in i Rumänien så förklarade Ungrarna för oss att polisen på landsbygden gillade att "haffa" turister(pga fortkörning)
Och visst uppenbarligen gick någon sorts djungeltrumma när man kom ut på landsbygden, i varje mindre by stod en polis med laser.
Nu gick det bra då vi typ kröp igenom varje by, så tänk på det. Det var tydligen så polisen drygade ut sin lön...
Annars så kan vissa städer(iaf då) vara riktigt tuffa, så lås dörrarna vid rödljus, mycket folk kan vara runt bilen då...
Vi körde inte heller i mörker, utan startade tidigt och stannade vid runt 17-18.

VolvoB20 skrev:Trodde det var lugnt på Balkan nu, Det är väl i Rinkeby/Tensta/Husby/Rosengård/Hammarkullen o.s.v. det är stökigt nuförtiden.

Men ingen som har några seriösa råd eller ?
john.h skrev: Innan vi åkte in i Rumänien så förklarade Ungrarna för oss att polisen på landsbygden gillade att "haffa" turister(pga fortkörning)
Och visst uppenbarligen gick någon sorts djungeltrumma när man kom ut på landsbygden, i varje mindre by stod en polis med laser.
Nu gick det bra då vi typ kröp igenom varje by, så tänk på det. Det var tydligen så polisen drygade ut sin lön...
Annars så kan vissa städer(iaf då) vara riktigt tuffa, så lås dörrarna vid rödljus, mycket folk kan vara runt bilen då...
Vi körde inte heller i mörker, utan startade tidigt och stannade vid runt 17-18.
Hmmm så var det ju förr när jag bilade mycket i Polen, men det hjälpte inte att krypa fram, för polisen gjorde ju en mätning på en bil på morgonen som körde lagom mycket för fort. Sen visade man bara displayen på för alla man stoppade hela dagen och alla fick samma böter oavsett vilken fart man hållit.

Köra i mörker har jag också hört man ska undvika. Om inte annat pga hinder och hål i vägen.
Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det