Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag skulle nog säga tvärtom, att motortemperaturen inte spelar så stor roll. Dålig termostat påverkar inte avgasvärdena så mycket att bilen inte går igenom besiktningen. Detta gäller bilar med katalysator.

Om allt är som det ska så räcker det att köra några kilometer för att katalysatorn ska börja arbeta, och sedan klarar bilen avgasprovet. Om bilen stått väldigt länge på parkeringen utanför bilprovningen så kan man behöva köra en kort sträcka, men det vet besiktningspersonalen.

Det skrivs en del om att man måste se till att motorn ska vara varmkörd, att inte vänta för länge etc. Men behövs det särskilda sådana "åtgärder" för att bilen ska klara avgasprovet så har den något fel på avgasreningen.
Hade som sagt max tillåtna värden på "CO2500" och "Lambda" på besiktnignen, aldrig varit problem förut och nu även upptäckt att motorn tar låång tid att bli varm + att när jag åker länge i 70 el mer så sjunker motortempen till ca 25% på mätaren om normalt är 50%(rakt upp på visaren) Kör jag inne i tätort med rödljus och grejjer är temperaturen normal. Aldrig varmare än normalt. Antar det är något som gett upp...vad är troligast? Antagligen hänger det förhöjda avgasvärden ihop med detta nyupptäckta problem. Tacksam för svar.
av rid54
TourettesGuy skrev:Tack!

Förresten påverkar termostaten Lambda värdena?
Det du skrivit antyder en dålig termostat. Om motorn inte blir varm, så påverkas dess förbränning och möjligen kan avgasvärdena påverkas också (indirekt, inte bara av att termostaten är dålig). Det är nog bäst att se till att motorn jobbar inom rätt temperaturintervall, så en ny termostat är kanske en bra idé.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]