Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev: När det gäller inkopplingen av ersättnings-CPMn borde det funka om du kopplar bort bränslepumpens jordledning, flyttar den befintliga ledningen mellan CPM och pump från pumpens plussida till dess minussida och sedan drar en ny ledning mellan stift 11 på CPM och pumpens plussida. Är det så du kopplat?
Nej, jag körde minus på den nya ledningen... Funkar det inte när batteriet laddat inatt så kan jag prova att byta.
andersuw skrev: Möjligen kan pumpen ändå vägra starta om du har för dålig kräm i batteriet. Möjligen skulle det också kunna tänkas vara något kvarvarande strul med kablaget/kontaktstycket i närheten av CPM. Det såg ju ut som det blivit väldigt hett i din gamla CPM och det skulle möjligen också ha kunnat skada kablaget/kontaktstycket.
Jag tror inte det, jag tittade igenom både kablar och kontaktstycken noga. De såg inte ut att ha påverkats.
andersuw skrev: När det gäller inkopplingen av ersättnings-CPMn borde det funka om du kopplar bort bränslepumpens jordledning, flyttar den befintliga ledningen mellan CPM och pump från pumpens plussida till dess minussida och sedan drar en ny ledning mellan stift 11 på CPM och pumpens plussida. Är det så du kopplat? Möjligen kan pumpen ändå vägra starta om du har för dålig kräm i batteriet.
Jag får det fortfarande inte att fungera. Nu går den befintliga gula ledningen från stift 13 till pumpen (-), och en ny ledning inkopplad på ledningen från stift 11 till pumpen (+).
Nytt fräsht batteri och full tank.
Iphonetomen skrev:
andersuw skrev: När det gäller inkopplingen av ersättnings-CPMn borde det funka om du kopplar bort bränslepumpens jordledning, flyttar den befintliga ledningen mellan CPM och pump från pumpens plussida till dess minussida och sedan drar en ny ledning mellan stift 11 på CPM och pumpens plussida. Är det så du kopplat? Möjligen kan pumpen ändå vägra starta om du har för dålig kräm i batteriet.
Jag får det fortfarande inte att fungera. Nu går den befintliga gula ledningen från stift 13 till pumpen (-), och en ny ledning inkopplad på ledningen från stift 11 till pumpen (+).
Nytt fräsht batteri och full tank.
Märkligt att det inte funkar. Det är så det skall vara kopplat enligt elschemat om man har den äldre CPM-varianten.

Bara några frågor för säkerhets skull och som jag gissar att du redan har koll på: Du har väl kopplat bort den befintliga jordledningen från pumpen? Den skall inte finnas med i spelet längre. Och du har väl kollat att du inte har någon felkod (t.ex. den för alltför många startförsök) som förhindrar start?

Vad händer närmare bestämt när du försöker starta? Får du något meddelande i DIM om vad som sker? Och hör du bränslepumpen ticka åtminstone ett kort tag eller förblir den helt tyst?
Pröva att kör pumpen från Vida så kan du både lyssna och mäta dig fram till en lösning. Samt utesluta att felkoder eller något annat tillstånd i bilen förhindrar start av pumpen. Bra sätt att eliminera alla gissningarna!
Jag gav upp mina försök strax efter det senaste inlägget. Har mina misstankar att allt inte stod rätt till med den andra styrboxen heller.
Men den vågade jag inte pilla allt för mycket med, då jag hade öppet köp på den.
Så den lämnade jag tillbaka, och jag letar nu med ljus och lykta efter en styrbox av rätt modell.
Under tiden så har jag hunnit på med en massa annat småpill. Bland annat fick jag felkod på sirenen, så den plockade jag bort för att göra ett batteribyte på...
image.jpeg
Larmsiren
image.jpeg (1.9 MiB) Visad 536 gånger
Jaha, det har runnit batterisyra längs trådarna och förstört kretskortet!
Inga lätta lagningar på den här bilen... Fick bli till att åka till JB (Jönköpings Bildemontering) och plocka en "ny".
Denna fungerade när jag kopplade in den, och jag gav bara en hundring för den.
image.jpeg
image.jpeg (1.96 MiB) Visad 534 gånger
Iphonetomen skrev:Jag gav upp mina försök strax efter det senaste inlägget. Har mina misstankar att allt inte stod rätt till med den andra styrboxen heller. Men den vågade jag inte pilla allt för mycket med, då jag hade öppet köp på den. Så den lämnade jag tillbaka, och jag letar nu med ljus och lykta efter en styrbox av rätt modell.
Du har ju alltid den på ebay som jag länkade till tidigare i tråden. Är ju ett rätt rimligt pris på den tycker jag. Misstänker att du kan få svårt att komma undan mycket billigare än så. De flesta begagnade styrboxar lär ju säljas tillsammans med själva värmaren men du behöver bara styrboxen vilket lär vara svårare att hitta.

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]