Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Problemet är väl inte elbilar.

Problemen är att generera elen till bilarna i världen, Kina o Indien öppnar 3 st kolkraftverk per vecka :-O) för att generera el.

Det är lika mycket som +50.000 :-O) enorma vindkraftverk per år

Ställer värden om till elbilar får väl Kina o Indien öppna minst dubbelt så många kolgruvor o kolkraftverk varje vecka,

Norge är ju ett minimalt land som är ett unikum som säljer enorma mängder olja till andra att bränna upp så man själv kan köra elbilar på vattenkraften man har. Men det finns ju inga andra länder som har de möjligheterna.
Nej det är inget stort problem med elen. Även i den EU-mix som används nere i Europa blir det bra mycket bättre och renare med el.. även om det såklart är bäst med så ren el som möjligt.

Sen har vi senaste årtionden trots ökad befolkning sänkt våran elproduktion och användning i Sverige rejält. Vi har ett överskott på el och exporterar betydligt mer el än vi importerar. (Ett fåtal dagar under året då vi t.ex har rejäla köldknäppar importerar vi viss mängd el.)

I och med att de flesta kommer ladda sina elbilar under nätterna då vi ändå inte har våra toppar kommer inte vår import behöva ökas.

Skulle vi få ca 25% elbilar i landet skulle det vara ca en miljon elbilar.. I snitt körs ca 1200mil per år med en personbil. Elbilar drar ca 2kwh per mil.

2kwh * 1200 * 1 000 000 = 2.4 TW
Det är inte speciellt mycket.. Den totala elanvändningen 2013 var 139,6 TWh... År 2010 låg vi på 145,4TWh, 2000 var den på 146,6 och 1990 på 139,9.
Vi har alltså en lägre elförbrukning idag än vi hade 1990, de knappt 2% ökning det skulle ge för en miljon elbilar är alltså rätt minimal och skulle inte få påverkan vare sig på infrastrukturen (elnätet) eller produktionen.

Kina har väl förresten börja stänga ner kolkraftverk då det börjar bli ohållbart med föroreningarna från dem i städerna?
joel80 skrev:Nej det är inget stort problem med elen. Även i den EU-mix som används nere i Europa blir det bra mycket bättre och renare med el.. även om det såklart är bäst med så ren el som möjligt.

Sen har vi senaste årtionden trots ökad befolkning sänkt våran elproduktion och användning i Sverige rejält. Vi har ett överskott på el och exporterar betydligt mer el än vi importerar. (Ett fåtal dagar under året då vi t.ex har rejäla köldknäppar importerar vi viss mängd el.)

I och med att de flesta kommer ladda sina elbilar under nätterna då vi ändå inte har våra toppar kommer inte vår import behöva ökas.

Skulle vi få ca 25% elbilar i landet skulle det vara ca en miljon elbilar.. I snitt körs ca 1200mil per år med en personbil. Elbilar drar ca 2kwh per mil.

2kwh * 1200 * 1 000 000 = 2.4 TW
Det är inte speciellt mycket.. Den totala elanvändningen 2013 var 139,6 TWh... År 2010 låg vi på 145,4TWh, 2000 var den på 146,6 och 1990 på 139,9.
Vi har alltså en lägre elförbrukning idag än vi hade 1990, de knappt 2% ökning det skulle ge för en miljon elbilar är alltså rätt minimal och skulle inte få påverkan vare sig på infrastrukturen (elnätet) eller produktionen.

Kina har väl förresten börja stänga ner kolkraftverk då det börjar bli ohållbart med föroreningarna från dem i städerna?
Tesla t.ex har en utsläppsnivå i co2 gram/km förhållande på 81 g/km sett till ett genomsnitt av elproduktionen i EU. I Sverige är siffran 19 g/km.
I exempelvis Estland (som subventionerar Tesla med ca 150 000:-) så är siffran ca 250 g/km..
Som jämförelse har en "Snålvolvo" ca 110-115 g/km om man räknar in utsläppen vid utvinning och raffinering av olja.
Ber om ursäkt om dessa siffror är inaktuella eller om jag kommer ihåg fel. Rätta mig gärna.

Utöver dessa direkta utsläppsnivåer så har, vad jag har förstått, Tesla en högre utsläppsnivå vid tillverkning än vad en "vanlig" bil har, plus att batteriet ska väl bytas efter x antal år?

Vad jag egentligen försöker säga är att jag tycker hyllningen av Tesla är lite "Kejsarens nya kläder". Notera att jag sa "lite", då menar jag de som helt allvarligt går runt och kläcker ur sig att Tesla minsann har noll utsläpp, för det har den inte.

Och för övrigt, on topic, så är det ingen hemlighet att lithium ion-batterier är brandfarliga, särskilt vid laddning. Hur många IPhone har vi inte sett i medierna som har brunnit?
Finns undersökningar och rapporter (som jag inte fixar leta upp via mobilen i sängen nu ;) ) som visar på att de ökade utsläppen vid produktion tas igen på ungefär ett år. Det är räknat med snittutsläpp på amerikansk el. (Det jag såg senast)
Tror den amerikanska ligger snäppet sämre än EU-mix..

En ny snåldiesel släpper ut rätt lite co2 på pappret.. Men förbrukningen är ju 30-40% högre på riktigt... Sen måste man ta in den energi och utsläpp som tillverkning och transport av bränslet har.. Och även överföringsförluster av elen.

Tror att Estland var ett av de typ 2 länder i Europa där elbil ännu inte är bättre utsläppsmässigt än snål fossilbil.
Kan Polen varit det andra?

Batterierna i en elbil tas för övrigt tillvara på vid skrotning och återvinns.. (Mycket kan användas i nya batteriet..)

Jag har ingen exakt sanning.. Men försöker läsa det jag förstår. De "skrämselsiffror" som dyker upp är oftast lite skruvade och verkar sakna alla parametrar. De absolut "bästa" rapporterna också.. Där får elvilar nästan 0-utsläpp.. Inte riktigt sant då det ju kräver 0-utsläpp på både el och biltillverning.. Men i de mer balanserade (enligt mig) rapporterna får dom det till utsläpp på mellan 20-50% av en fossilbil. I Sverige med vår rena el ligger vi närmre det bästa resultaten.

Kan försöka hitta lite källor imorrn.. Men nu måste jag sova. :)
joel80 skrev:Kan försöka hitta lite källor imorrn.. Men nu måste jag sova. :)
Hoppas du har sovit gott. Efter att ha läst dina senare inlägg i denna tråd väntar jag med spänning på källor för dina påståenden.
joel80 skrev: Sen har vi senaste årtionden trots ökad befolkning sänkt våran elproduktion och användning i Sverige rejält. Vi har ett överskott på el och exporterar betydligt mer el än vi importerar. (Ett fåtal dagar under året då vi t.ex har rejäla köldknäppar importerar vi viss mängd el.)
Kommer ju tyvärr inte funka i all evighet.. Det lär vi se en ändring på inom kort. Omöjligt att elanvändningen kommer fortsätta minska när det kommer folk som aldrig förr till landet. Borde t.o.m. "Miljö"partiet förstå.
800serien skrev:
joel80 skrev: Sen har vi senaste årtionden trots ökad befolkning sänkt våran elproduktion och användning i Sverige rejält. Vi har ett överskott på el och exporterar betydligt mer el än vi importerar. (Ett fåtal dagar under året då vi t.ex har rejäla köldknäppar importerar vi viss mängd el.)
Kommer ju tyvärr inte funka i all evighet.. Det lär vi se en ändring på inom kort. Omöjligt att elanvändningen kommer fortsätta minska när det kommer folk som aldrig förr till landet. Borde t.o.m. "Miljö"partiet förstå.
Men är du seriös? Försöker du dra in flyktingfrågan i det här? Fundera lite på det... bara för att visa hur dumt det är att spotta ur sig nått sånt utan att ens fundera på siffrorna ställer jag upp det åt dig:

Det har kommit ca 160 000 personer under 2015 som sökt asyl.. Om vi räknar med att en enormt hög andel av dom får asyl och säger att 100 000 pers skulle få permanenta tillstånd och stanna. (Normalt ligger det på runt 50% tror jag)

100 000 pers, det är ungefär 1% befolkningsökning... som de allra flesta kommer att bo i lägenheter... Alltså inte energislukande villor. Säg att det skulle vara 40 000 boenden.. (Troligen är det färre) En lägenhet gör av med kanske 5000kwh per år.

5000kwh * 40000 = 0,1 twh.

Ska vi räkna högt och säga att jättemånga får jobb fort och blir rika och vill bo i villa får vi väl dubblera siffran.. 0,2twh! Tror du vårat elnät kommer klara det??! Tänk om det brakar ihop! Systemkollaps! Stäng gränserna.. vår elförsörjning är hotad!

Camel: ska fixa... kommer. :)
Camel, en del var från den här filmen:
[youtube]K9m9WDxmSN8[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=K9m9WDxmSN8
Den visar alltså på hur det ser ut i USA.. I Sverige och Norden är det betydligt mkt bättre.

Mer data bakom filmen och bl.a jämförelse per stat i USA: http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... oqLPpPhBE4
Eller deras rapport: http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... report.pdf
Jag har inte läst hela.. Skummat igenom den och sett att olje och kolkraften stod för 46% totalt i USA 2010, och att det minskar lite varje år sen ca 20 år tillbaka.
Fin tabell med "WELL-TO-WHEELS EV MILES PER GALLON EQUIVALENT (MPGghg) BY ELEC TRICITY SOURCE" på sida 12 (5).

Att förbrukningen i diesel och bensinbilar är högre i verkligheten än på pappret gissar jag att jag inte behöver ge källa på? ;)
joel80 skrev:
800serien skrev:
Men är du seriös? Försöker du dra in flyktingfrågan i det här? Fundera lite på det... bara för att visa hur dumt det är att spotta ur sig nått sånt utan att ens fundera på siffrorna ställer jag upp det åt dig:

Det har kommit ca 160 000 personer under 2015 som sökt asyl.. Om vi räknar med att en enormt hög andel av dom får asyl och säger att 100 000 pers skulle få permanenta tillstånd och stanna. (Normalt ligger det på runt 50% tror jag)

100 000 pers, det är ungefär 1% befolkningsökning... som de allra flesta kommer att bo i lägenheter... Alltså inte energislukande villor. Säg att det skulle vara 40 000 boenden.. (Troligen är det färre) En lägenhet gör av med kanske 5000kwh per år.

5000kwh * 40000 = 0,1 twh.

Ska vi räkna högt och säga att jättemånga får jobb fort och blir rika och vill bo i villa får vi väl dubblera siffran.. 0,2twh! Tror du vårat elnät kommer klara det??! Tänk om det brakar ihop! Systemkollaps! Stäng gränserna.. vår elförsörjning är hotad!

Camel: ska fixa... kommer. :)
Jag tar avstånd från flyktingfrågan.

Men en lägenhet drar betydligt mer än 5000 kWh. 5000 kWh är förmodligen vad hushållselen står för sen tillkommer precis som på en villa uppvärmning, varmvatten osv av hela flerbostadshuset inkl lägenheter, trapphus, källare, garage, tvättstugor mm. Ett typiskt miljonprogramshus är mycket dyrare att drifta per m2 än en villa från samma tid (undantag finns förstås).
Sant! tar vi den dubblade siffran jag skrev så har vi till den gemensamma uppvärmningen. (I och med att man ofta inte har lika stor yta samt att det faktiskt är effektivare att värma upp bostäder som inte har ytterväggar helt runtom samt att värme från lägenheter underifrån och bredvid sprider sig till varandra (istället för ut) så bör den beräkningen hålla.)
Jag räknade ju högt på andra siffror.. Även om jag räknat fel på ytterligare 50% eller 100% så är det inte så att det kommer bli speciellt ansträngande för vårat svenska kraftnät... vilket var lite av min poäng. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Larm går v70 -07

Kanske har larmet batteri börjat läcka o[…]

Justera VVT drevet

Kan svara mig själv här, ja du ska vrida[…]

Vad menar du med att den dör stannar motorn[…]

Volvo 240 B230F går fettigt