NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

pavan skrev: Dock så tänkte jag inte alls på det där med konmåttet på 18 mm eller 21 mm när jag köpte bussningen, jag hoppas att det inte har någon betydelse när det gäller bara bussningen till länkarmen, utan att alla V50 årsmodeller använder samma bussning?
Be då en bön att det blir rätt, för åka omkring med 3mm mekaniskt glapp gör man nog inte länge och det blir en 2a igen hos BP. Lär nog smälla fint när man bromsar.

Be verkstaden kolla snabbt innan de river, är det fel är det ingen idé.
dieselputte skrev:
pavan skrev: Dock så tänkte jag inte alls på det där med konmåttet på 18 mm eller 21 mm när jag köpte bussningen, jag hoppas att det inte har någon betydelse när det gäller bara bussningen till länkarmen, utan att alla V50 årsmodeller använder samma bussning?
Be då en bön att det blir rätt, för åka omkring med 3mm mekaniskt glapp gör man nog inte länge och det blir en 2a igen hos BP. Lär nog smälla fint när man bromsar.

Be verkstaden kolla snabbt innan de river, är det fel är det ingen idé.

Vadå VET du om skillnaden gäller bussningar också, eller du tänker att det KAN vara så?

Jag talade om mitt regnr för butiken och dom hämtade denna del, vet inte exakt hur mycket info dom får ut av regnumret?

Någon som vet vad konmått är för något? Om jag visste det så skulle jag förstå om det gäller bussningen också eller bara länkarmen? Har hittills inte hittat någon förklaring på nätet heller.
Aha okej så det var det som var konmåttet, då vart det klarare.

hur som helst så är jag precis hemkommen från verkstaden (en av OKQ8 verkstäderna) och dom bytte bussningen och tog 1000 kr för jobbet, bussningen hade jag med själv och hade pröjsat 300 kr för den, så summa sumarum 1300 kr.
Hade man varit lite duktigare på bilar och haft rätt utrymmen att jobba på m.m så hade totalsumman landat på 300 kr, så det lönar sig att kunna meka med bilar, finns mycket pengar att tjäna där.

Har kört ca, 3 mil efter att dom bytte bussningen och än så länge funkar bilen bra, känner möjligtvis lite skillnad åt det bättre hållet vid inbromsning typ, men någon stor skillnad tycker jag inte att det är. Kanske man ska byta alla bussningar för att känna riktig skillnad eller hela länkarmen?

Vill tacka för hjälpen jag fått i denna tråden, speciellt Perra_367 har gett mig svar på några olika saker jag inte hade klart för mig.
Tack för det! Skönt att det löste sig med bilen för dig!

Tror om något att du i så fall skall byta bussningen på den andra sidan också. För mig känns det lite konstigt att bara byta en sida. Men om du/besiktningen/verkstaden hade koll på att den andra sidan var bra så är det bara att köra på.
Gjorde du en hjulinställning också?

Det är jättetråkigt att slita ut däcken på grund av att man snålat på det. Särskilt om man har fina däck. Been there done that. Det räckte med 200 mil för mig att slita ner 5 mm..

Det är väl också därför man gärna byter båda sidor och alla bussningar. Ger sig en bussning så är det dags för andra också. Och då är det tråkigt att behöva göra hjulinställning igen!

Själv har jag bytt länkarmar tre gånger på mina bilar. 1a gången snålade jag och bytte på en sida utan hjulinställning. Däcken slets och jag fick både köpa däck och göra hjulinställning.
2a och 3e bytte jag båda hela länkarmarna och båda gånger gjorde rätt stora justeringar på vinklarna vid hjulinställningarna. Men sen blev det många bekymmersfria mil.
Japp, en hjulinställning är alltid en bra försäkring efter att man varit på hjulupphängningen (och skulle jag säga obligatorisk efter länkarmsbyte, dock inte säkert efter bussningsbyte).

I V50:in så är det inte mycket som går att ställa in (varken fram eller bak). Det enda som är justerbart fram är faktiskt styrstaget (som ställer styrvinkeln för respektive framhjul i förhållande till styrväxleln/ratten). Alltså, eftersom bilen enbart fått en ny bussning på ena sidan (en sida orörd) så borde du känna om bilen blivit "sned" genom att ratten i så fall står lite annorlunda eller att bilen drar lite snett. Om detta känns bra, så är min gissning att hjulen står OK.

Men som sagt, för att vara säker så är det alltid bra med en hjulinställning!
Nej det vart ingen hjulinställning, tänkte ärligt talat mest på att komma undan så billigt som möjligt och bara få bilen godkänd i besiktningen, har även en ny ruta för 1700 kr som jag har tid för byte på Torsdag.
Men jag ser detta länkarmsbussnings byte mest som en tillfällig grej för att få bilen godkänd, har senare tänkt att ta tag i dessa saker ordentligt och kanske byta antingen länkarmar eller bussningar på övriga platser om det behövs, samt eventuellt annat som kan behövas göras.

Jag vet t.ex, att jag under lång tid fått felkod 0183 om jag minns rätt, från vanliga OBD läsare, och vid närmare koll i VIDA med DICE så verkar det vara solenoiden om jag fattat rätt? Har inte märkt av några problem på grund av detta men man kanske ska byta den också, kostar ju ingen förmögenhet.

Det här med hjulinställning, jag förstod från mitt tidigare inlägg där jag frågade om detta att man måste ha speciell utrustning för att ställa in detta, men hur är det om man bara vill kolla att hjulinställningen är rätt...räcker det då med VIDA + DICE apparat eller måste man ha special utrustning för detta också?
Har du bytt bussningen ser jag ingen anledning till att också byta själva länkarmen, det är bussningen som blir dålig. Skulle väl vara av kosmetiska skäl då (typ rost på länkarmen).

VIDA har heller inget med hjulinställning att göra. Hjulinställning görs med hjälp av laser-mätning och justering på styrlederna. Först ser man hur hjulen står och därefter justerar man om det behövs (med laser-mätningen monterad).

P0183 är en felkod på bränsletemperaturgivaren? Tyvärr ingen koll på var den kan sitta på din motor. Leta reda på den och se till att kontakten sitter som den skall som ett första steg.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]