Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EjS skrev:
palmqvist skrev:
EjS skrev:Diesel kostar nu i Danmark 7.50 dkk litern så det är ju ingen som bryr sig. Tankar bilen för 400 spänn.

Oljapriset är lågt ända fram till 2018 om ni är intresserade.
Nästan så det lönar sig o köra över bron o tanka.... :)
Kom ihåg att ta med id så du inte kommer att begära asyl när du åker tillbaka Bild
Bild
Diesel är en färskvara.. Att köpa en stor tank som privatperson vore nog lite dumt.
Nä, man ska väl ha några lastbilar och så, om det ska vara bra.

Givetvis tittar man också på förbrukningen över längre tid på sin bil. Över flera hundra mil brukar min ligga mellan 7 och 8 l/100 km. Var i intervallet beror på när det är. Mer husvagnsdragning på sommaren, exempelvis.
Men för att se hur man ligger i förhållande till deklarerade förbrukning, som ju mäts enbart över exempelvis landsvägskörning, får man förstås kolla vid motsvarande förhållanden.
Otroligt imponerande att ni kan pressa ned era D5 till dessa nivåer. Skulle vara intressant att veta vad D5 orna dricker i ren stadskörning.

Senaste långresan med min D2 / DRIVe, Umeå-Gävle t.o.r., höll hela tiden det som stod på skyltarna, mestadels 100 eller 110, lite 90 emellanåt.
Förbrukning 0.414 l/mil. Ingen överdriven eco-driving, men visst tänkte jag lite på hur jag gasade, använde knappt farthållaren.

Intressant att bilen verkar dra mindre med vinterdäcken på. (Continental dubbade standardimension)

Färddatorn visade mer eller mindre exakt förbrukning, den visade 0.41 och den har alltid visat väldigt exakt.
joel80 skrev:Diesel är en färskvara.. Att köpa en stor tank som privatperson vore nog lite dumt.
En snål granne tankade sin nya xc70 hemma på gården även fast jag varnade honom, han hade inte städat sin diseltank på ett par år, det blev en dyr reparation när xc70 var trött som en gammal merca diesel från 70 talet. Han byte de mesta mellan tank o motor + partikelfilter.
Nu har han ny tank på gården men vågar inte tanka bilen där mera :)
palmqvist skrev:
joel80 skrev:Diesel är en färskvara.. Att köpa en stor tank som privatperson vore nog lite dumt.
En snål granne tankade sin nya xc70 hemma på gården även fast jag varnade honom, han hade inte städat sin diseltank på ett par år, det blev en dyr reparation när xc70 var trött som en gammal merca diesel från 70 talet. Han byte de mesta mellan tank o motor + partikelfilter.
Nu har han ny tank på gården men vågar inte tanka bilen där mera :)
Det är bättre att hedge.
Vad är det som åldras i dieseln? Om det finns fukt/vatten i tanken så kan det ju växa alger/bakterier i dieseln, men utan fukt slipper man ju det, sen kan man ju hälla i konserveringsmedel, de förhindrar ju både alger o bakterier att växa. Så vad åldras igentligen?
Ja är det inte termiskt tillslutet kan väl fukt tränga in.. Speciellt om man förvarar det där temperaturen skiftar mycket kring nollan.
RMEn som finns i all diesel som säljs åldras också. Den det varit gnäll om ang Kia's filter som sätts igen och dom skyllde på OKQ8 som hade 7% RME istället för 5% RME hos den andra. (5% är minimikrav från EU om jag läst rätt..)
Droopy skrev:förstår inte vitsen med att mäta förbrukningen på en sträcka av 6mil, jag brukar ta över en 12mån period, då får man med alla årstider och körsätt. 6 mil säger ju ingenting egentligen, jag fick min att dra som minst 0,58 enligt färddatorn på en sträcka av 2mil, flatt, vinden i ryggen, smög iväg, höl ca 70kmph, i verkligheten drar den 1,1 på en 12mån period, ca 1200mil.
I verkligheten kör du väl dock inte bara 70 km/h med smygstarter och medvind heller? Det är ju skillnad på vad man kan få bilen att komma ner i och vad bilen "faktiskt" drar. Men jag håller med i sak ändå. Jag har mätt min förbrukning sedan jag köpte bilen på fuelly och kan konstatera mitt snitt är lägre än vad det borde vara (11,8 l/100 km sedan jag köpte den) men högre än vad jag tycker det borde vara givet hur mycket mer landsväg än stadstrafik jag kör.

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]