Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
SubMarine skrev:Du verkar ju få rimlig data från främre sonden så kablaget till den bör ju vara ok. Är det samma felkod som förut? Ser dock ut som att den går magert vid nedre dellast då du har en korrigering på 14% (1.14) där. Inget läckage vid grenrör eller flex?
Nope hör inget oljud ser inget sot och ingen antydan till läckage när jag röktestade avgassystemet var kanske lite för snabb med att avsluta testen vet ej riktigt om röken hann att gå ända fram.

Goglade lite på felkoden och det verkar vara väldigt vanligt fel att LMM/MAF inte fungerar korrekt. Tänkte testa att göra ren den men vad ska jag göra rent den med vanlig kontaktspray eller bromsrengörning? Vet att den är känslig för beröring så tänkte enbart spraya.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Testade idag med att dra ur kontakten till LMM och motorn sjönk väldigt i varv dock stannade den inte för att sedan gå normalt igen på tomgång med kontakten urdragen svarade på gas väldig bra också när kontakten var urdragen.

Jag gjorde iaf rent LMM med bromsrengörning och blåste lite försiktigt på den med tryckluft på burk vi får se om det blir någon skillnad annars får jag försöka att få tag på en begagnad eller låna en för att testa med. Det är väl samma som lambdasonder att numren måste vara lika på den gamla och den nya LMM?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, LMM måste vara 'samma' som sitter där orginal.

Att bilen nästan dog när du röck ur LMM betyder ju iaf att LMMen inte är helt kass. Men om bilen går bättre utan LMM än med LMM så bör det ju vara något knas med den som inte diagnostiken fångar upp.
av SubMarine
Ja LMM är i princip huvudsignalen som ECUn tittar på för att avgöra hur mycket bränsle den ska spruta in, så den nya måste ha exakt samma karakteristik som den som sitter orginal. När du rycker LMM kommer ECUn istället titta på tryckgivaren i insugsröret för att tillsammans med tabellen för motorns volymetriska effektivitet (VE) avgöra hur mycket bränsle som ska in.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok har hittat en begagnad för 400kr med exakt samma nummer frågan är om man ska chansa och byta den :???:

En annan sak som jag har märkt är att när jag ska växla ibland så är det nästan som att motorn missar att gå på tomgång typ, varvräknaren dippar ner mot 300-400 varv och sen upp igen till ungefär 1000 varv man känner även av det i bilen rycker till lite.
av SubMarine
Du borde kunna logga lite i VIDA för att se om din LMM beter sig som den ska. Bifogar en logg från min bil, det är fullgas på treans växel. Nu suger ju VIDAs logg litegrann eftersom man inte kan få ut de faktiska värdena på något smidigt sätt, men kurvornas form bör ge en fingervisning om läget.
vida_log.png
vida_log.png (128.13 KiB) Visad 411 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Han aldrig kika på bilen denna vecka men idag så tände sig lampan igen efter att jag gjorde rent LMM förra veckan så nu blir det byte av den till en begagnad istället ska se om jag kan hitta någon sådan på en skrot här i närheten för en billig slant.
av TobbeViktor
Har letat en del fel innan på min S70, med de felkoderna som du har, då sonden reglerat i högre området.
I mitt fall var det till största delen ett läckage på insugsrör innan gasspjäll.
Fick vid ett tillfälle problem med skenande laddtryck och ojämn tomgång.Felkod endast vid enstaka tillfällen. Fick inga felkoder, men det visade sig vara LMM som var lite knepig. Felet försvann efter byte av LMM.
Kan tilläggas att det var byte/uteslutningsmetoden som avgjorde byte av LMM den gången.

Vid problem med att den sjunkit för mycket i varv och bluddrat samt tvekat vid gaspådrag, så har det tyvärr varit gasspjället 2 ggr. Första gången köpte jag ett bättre begagnat, andra gången blev det renovering.

Har nog bytt det mesta på min snart tror jag.
Bytt 2 LMM, en som jag troligen förstört med för mycket olja på luftfiltret. Lesson learned!
Bytt turbotrycksgivare, den bara lade av, laddtrycket var helt galet, svårstartad samt dålig gång.
Bytt 2 gasspjäll/ETM. Ett begagnat och ett renoverat.
Bytt CVVT-enheten. Lade av pga för långsam reglering, kärvat typ.
Dock inte haft problem med sonderna, de har gjort vad de ska.
Diverse läckage på både insug- och avgassida

Måndagsexemplar av motor kanske?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det enda som jag kan komma på just nu är LMM har som sagt kollat efter läckage på hela insugsystemet och det är nu helt tätt inte en läcka någonstans samma på avgassystemet. Främre och den bakre sonden är bytt den bakre på grund av att den gav felkod på värmningen och den främre bytte jag för jag trodde att det var den som orsakade felkoden. Har hittat en begagnad LMM på skroten för 400kr och jag tänkte att jag skulle köpa den och testa ifall det blir någon skillnad.

Har testat att rycka ur LMM när bilen är i gång och ja den sjunker till ganska mycket i varv för att sedan lägga sig oberörd på tomgång och gå normalt tog även en lite tur när den var urkopplad och ja bilen går som den ska förutom att den inte bygger något laddtryck.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]