Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bild

Jag stjäl en bild från ett tidigare inlägg, VEA D4 mot D4 Aut och AWD. 0.72 mot 0.79. 4 hjulsdrift, högre vikt och sexstegslådan mot åtta.
Du kanske är imponerad, men inte jag, men jag är väl en bakåtsträvare då men det krävs mer än så för mig att säga att VEA är överlägsen dessa "väldigt gamla motorer" som du kallar dem. På bensinsidan som jag testat betydligt mer tycker jag VEA motorerna är urtrista, alla dagar i veckan.
Känner mig nödbedd att göra ett inlägg. Haft femma, har nya d4 vea. Vilken skillnad. Nya fyran vibrerar mindre, varvar gladare, mindre trög i känslan. Som natt och dag. Hade utan tvekan tänkt två gånger innan jag köpt en awd så länge man inte får vea motorn. Klart bor man så fyrhjulsdriften är ett måste så absolut. Kanske behöver normalbilisten awd:n fem dagar om året. Slipper köra fast en gång? Sist jag skottade mig loss var säker mer än fem år sen med tvåhjulsdriven bil. Övriga 360 dagar är fyrhjulsdriften för de flesta onödig och en källa till högre förbrukning och större risk för fel och högre underhållskostnader. Någon kommer säga att jag har fel och påstå säkerhet. JA ja, enl Folksam är fyrhjulsdrift överrepresenterat i statistiken. Mindre känslig för moddsträngar, absolut. Definitivt bättre på att dra hästsläp en snöig dag och osv. Är det behovet? Självklart awd. Haft fyrhjulsdrivet. Kände jag behov av det vid bilbyte? Absolut inte. Värderade den nya motorn högre. Ångrat mig? Nä, absolut inte. Har jag behövt fyrhjulsdriften? Inte alls. Kan stå ut med att det slirar då och då på vintern. Kan stå ut med att inte kunna accelerera lika fort på vintern som på sommaren. Detta är min sanning. Någon annan har en annan sanning. Provkör båda får du se hur du upplever dem. Min sitter i en v60. Aldrig tankat över 5.5/100 km mätt på bensinstation. Varit strax under 5.0/ 100 km några gånger, mätt på bensinstation.
Nimrod23 skrev:Nu till en annan fråga som någon kunnig kanske kan svara på, varför finns inte VEA-motorn i AWD-utförande?
Det kommer i senare modeller. Volvo har antagligen bedömt kostnaderna för stora för att certifiera motorn i en modell som ändå snart ska ersättas.
OT: Har varit ute och provkört idag - och om försäljaren kan tona ner sitt ego och mellanpriset kan det nog bli så att jag blir en I de väntandes skara... :-D - Men det här med att välja modell för att få "den nya motorn"? Är det inte bättre med att köra ett gammalt konsept med en gammal beprövad motor än att på en modell som är på väg ut köpa en variant med en ny motor som man inte vet så mycket om, men som sannolikt inte sitter I en V70 mer än det här året...? Rätta mig om jag tanker fel! Jag ÄR pling-plong på motorer numera! Som tonåring kudne jag allt, men nu kan jag nog mer om flygmotorer än om bilmotorer, - ja om bilar!

Finns någon tråd lämplig för att diskutera olika inbytesbilar mot en fabriksny Volvo...? - Ursäkta en säkert korkad fråga, men är ny här, är lär mig väl så småningom... :-) Har en SUV-japanare 4 WD med allt lull-lull att byta in, köpt ny I fjol, och mellanpriset är minst sagt löjligt högt...

Kände förresten samma ryck som andra känt vid ca 40 km/tim I växellådan (aut) vid provkörning. Är diskuterat på annan tråd. Men att kränga en utgående modell, inte riktigt veta vad som är vad på bilen man säljer, men med sin lilla dator hitta inte bara rejäla pengar på ny bil, utan också skitvärde på en bil jag I fjol somras gav 345000:- för och bjuda 205000:- I inbyte, och sedan inte diskutera MELLANPRIS utan vad man ev kan få ut av inbytet, som om försäljaren inte tjänade en krona på att sälja en ny V70 - verkar som om det vore värt en egen ilsken tråd...! ;-) :-D
Det kanske kan vara ett bra alternativ att lämna in bilen till kvd så de sköter hela försäljnings försäljningsaffären åt dig, samt du får ut mer för din bil än att byta in den hos Volvo ÅF. :)
Ta också in flera offerter från olika volvoåterförsäljare! Då kan du pressa priserna mot varandra.. Kanske också inbytespriset.

Jag är också ev. ute efter en ny V70 och kommer välja konfiguration så jag får nya VEA-motorn. Att få den gamla 5-an i en helt ny bil skulle kännas ovärt. :)

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]