Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maksis
SubMarine skrev:Om felkoden på katten var att effektiviteten är dålig så ska inte ett annat luftfilter påverka det.
Kollat felkoder igen då både bromslampan och motorlampan började lysa efter ca 8 mils körning. Eller ja, bromslampan kom direkt som vanligt efter ca 1 minuts körande varje gång man startar bilen.

Och jag får ingen felkod på bromslampan, utan bara motorlampan som säger att effekten på katten är för dålig.

Nu har det kommit ytterligare ett rolig fel, nämligen att den dör efter nån minuts körning.

Kände då jag körde att den kändes ovanligt slö. Och helt plötsligt började den huttra och tillsist dog. Trodde det var soppatorsk och felvisande tankmätare (13 mil kvar att köra enligt display).
Tankade upp bilen och körde glatt vidare ca 6 km tills den då stannade igen, denna gång utan huttringar utan endast att det inte hände nåt då man gasade och bara dog.

Stängde av tändningen och lät den stå i nån minut. Startade den sedan precis som om inget hänt och körde vidare.

Katt igensatt eller vad tror ni? Ska plocka lös katten och kolla om den smält ihop men tänkte om någon annan hade nån idé.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om katten skulle vara täppt så skulle ju bilen låta fruktansvärt ansträngd och "täppt", även på tomgång.
En ineffektiv katt orsakar inte att bilen dör, bilen har specialprogram "limp home" som kopplas in när något är fel.

Du har inga felkoder på gasspjället...? Eller pedalgivaren?
av maksis
Lucif3r skrev:Om katten skulle vara täppt så skulle ju bilen låta fruktansvärt ansträngd och "täppt", även på tomgång.
En ineffektiv katt orsakar inte att bilen dör, bilen har specialprogram "limp home" som kopplas in när något är fel.

Du har inga felkoder på gasspjället...? Eller pedalgivaren?
Okej, vad gör specialprogrammet? Nej, hade bara 1 felkod, och det var det med katten.
av SubMarine
En katalysator som renar dåligt (men fortfarande flödar bra) ska inte ge några direkta symptom på motorns gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bakre lambdasonden som börjar att balla ur kanske? Den mäter ju hur effektivt kissen renar.
av maksis
Lucif3r skrev:Massor med saker jag tvivlar på att du skulle förstå...

I korta drag: Använder förinställda värden.
Googlat runt på limp home mode du som beskriver att min bil hamnat i, så känns det inte så, eftersom limp mode begränsar bilen till ett visst varvtal osv. Min bil inte går att varva med alls då detta händer.
DayDreamer skrev:Bakre lambdasonden som börjar att balla ur kanske? Den mäter ju hur effektivt kissen renar.
Googlade runt på felkoden och många skrev att det kan vara den som spökar. Ska försöka se om det är den :)
SubMarine skrev:En katalysator som renar dåligt (men fortfarande flödar bra) ska inte ge några direkta symptom på motorns gång.
Okej :-)-)
av maksis
Har ett nytt problem på bilen.

Ibland när man startar bilen då den stått en längre tid och kör iväg, så börjar den låta riktigt konstigt, som att en skuren pump går igång och så hackar bilen som tusan. DOCK upphör alla problem bara man nuddar på bromspedalen eller efter ca 30 sek-nån minut då bromslampan börjar lysa. Några gånger har jag varit tvungen att starta om bilen för att den vägrat sluta/bromslampan inte börjat lysa, och det har funkat.

Någon som har nån idé?
av rid54
ABS som fått fnatt kanske? Prova att ta ur säkringen (brukar väl finnas en sån för ABS). Felindikeringen kanske är kvar, men om ABS är inblandat i hackandet och oljudet bör dessa inte dyka upp.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]